Recerca i Universitats

Innovadors 2019

El Govern fomenta la innovació del sistema català de recerca amb ajuts per valor d'1'6 MEUR

query_builder   27 juliol 2020 10:01

event_note Nota de premsa

• La convocatòria INNOVADORS 2019 finança projectes de transferència de coneixement duts a terme per persones innovadores en estades en entitats del sistema català de recerca i innovació
  • La primera edició dels ajuts dóna suport a un total de 19 projectes d’una dotzena d’agents de recerca del nostre país
  • La iniciativa vol impulsar la cultura de la transferència en el món de la recerca per tal de fer aflorar noves tecnologies
INNOVADORS 2019

El Govern finança a través de la primera convocatòria dels ajuts INNOVADORS 2019 la valorització i la transferència del coneixement dels agents de recerca del nostre país. La resolució de la concessió dels ajuts, feta pública aquesta setmana, ha atorgat un total d’1.596.000 euros entre 19 projectes liderats per una dotzena d’institucions de recerca (universitats, centres de recerca i hospitals), que han estat escollits entre el total de 67 propostes presentades.

Els ajuts INNOVADORS es destinen a grups de recerca amb la finalitat de desenvolupar projectes de transferència de coneixement que culminin en la creació d'una empresa derivada (spin-off) o en l'explotació de llicències o qualsevol altra forma de protecció de propietat intel·lectual i industrial. Cada projecte proposat es finança amb un total de 84.000 euros, un mínim de 60.000 dels quals es destinen a la contractació d'una persona empredenora durant 18 mesos d'estada al grup de recerca.

El secretari d’Universitats i Recerca, Xavier Grau, ha destacat que “la convocatòria serà de gran utilitat per introduir talent innovador als grups de recerca, un element determinant per ajudar al procés de transferència de les tecnologies sorgides de les entitats del sistema de recerca i innovació de Catalunya”. Grau ha posat en valor la introducció de la “cultura de la transferència per tal de fer aflorar noves tecnologies susceptibles de ser transferides al teixit econòmic i, en darrera instància, al conjunt de la societat”.

El programa es coordina des de la Secretaria d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement, amb cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). L'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) n'assumeix la tramitació.

La convocatòria, en xifres

Des de la perspectiva de gènere, sis de les sol·licituds proposades estan liderades per dones (31,5%), mentre que 13 ho estan per homes (68,5%). Aquestes percentatges es reprodueixen tenint en compte els imports a finançar: 504.000 euros corresponen a projectes liderats per dones i 1.092.000 per homes. Respecte al total de projectes presentats, 20 estaven encapçalats per dones (29,8%) i 47 per homes (70,2%).

Per àmbits temàtics, els projectes proposats es distribueixen entre ciències (2 propostes; 10,5%), ciències de la vida (7 propostes, 36,8%), ciències mèdiques i de la salut (1 proposta, 5%), ciències socials (2 propostes; 10,5%) i enginyeria i arquitectura (7 propostes, 36,8%).

Els 19 projectes finançats corresponen a una dotzena d’agents de recerca del nostre país: el Centre de Regulació Genòmica (CRG), amb dues propostes; la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), amb dues propostes; la Fundació Hospital Universitari Vall-Hebron- Institut de Recerca (VHIR); la Fundació Parc Taulí  (FPT); la Fundació Privada Institut d'Investigació Oncològica de VallHebron (VHIO); l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2); l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO); l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC); l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV); la Universitat de Girona (UdG); la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), amb dues propostes, i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb cinc propostes.

Programes d’impuls de la innovació

Els ajuts INNOVADORS 2019 forma part de les estratègies del Govern, impulsades des de la Secretaria d’Universitats i Recerca, per afavorir que la recerca que es fa a Catalunya es transformi en innovació amb el doble objectiu de la millora de la competitivitat i el benefici del conjunt de la societat. El Pla de Doctorats Industrials és una iniciativa del Govern per millorar la competitivitat de la indústria catalana facilitant una passarel·la perquè els futurs doctors desenvolupin projectes d’R+D+I en el marc d’una empresa. Els doctors industrials actuen com a ponts de transferència de coneixement entre el teixit industrial de Catalunya i les universitats i els centres de recerca. L’element essencial del pla és el projecte de recerca de l’entorn empresarial en què el doctorand desenvolupa la seva formació investigadora, en col·laboració amb una universitat o centre de recerca, i que és objecte d’una tesi doctoral.

Altres iniciatives, en aquest cas amb cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), són el Programa Indústria del Coneixement i les convocatòries Agrupacions en Tecnologies Emergents, OTRI i Xarxes d’R+D+I. Indústria del Coneixement presta suport a les diferents fases de desenvolupament d’un nou producte, tecnologia, procés, servei o model de negoci. Consta de tres modalitats d’ajuts: Llavor (destinats a la primera fase de valorització, com ara la protecció del coneixement generat, les primeres proves, etc.); Producte (s’enfoca a valoritzar la segona fase dels resultats de la investigació, així com a l’obtenció de prototips) i Mercat (correspon a la fase de capitalització early-stage i es tracta d’una una línia de préstecs participatius de l’ICF que funciona en règim de coinversió públic-privada).

Per la seva part, els ajuts a Agrupacions en Tecnologies Emergents tenen per objecte assignar fons per a la realització de projectes concrets de valorització i transferència de resultats del coneixement de frontera o de la recerca en general. La finalitat és accelerar la introducció al mercat de nous productes o processos disruptius o bé generar un benefici social significatiu. La convocatòria premia la col·laboració entre diferents universitats, centres de recerca i altres entitats sense ànim de lucre amb seu social a Catalunya.

Així mateix, el Govern concedeix els ajuts OTRI per a la realització de projectes de les unitats de valorització i transferència de coneixement de les universitats de Catalunya. L’objectiu final és afavorir la cooperació i les aliances estratègiques entre les empreses i el sistema català productor de coneixement, incrementant la competitivitat dels resultats de la recerca de la universitat, mitjançant l’especialització intel·ligent en els àmbits d’actuació, i la racionalització i l’estandardització dels processos interns.

Per últim, els ajuts a les Xarxes d’R+D+I incideixen en la potenciació de la col·laboració dels grups de recerca de diferents entitats que tinguin reptes i objectius comuns d’interès econòmic i social, perquè es puguin aplegar en xarxes d’R+D+I. Les xarxes d'R+D+I han d'impulsar la col·laboració de grups de recerca de diverses institucions entre ells i amb empreses de sectors econòmics interessats, potenciant la interdisciplinarietat i la multidisciplinarietat.

El Govern a les xarxes
undefined