Recerca i Universitats

IEEC

El conseller Nadal visita la nova seu de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya a Castelldefels

query_builder   10 abril 2024 15:53

event_note Nota de premsa

El titular de Recerca i Universitats es reuneix amb la direcció del centre i en destaca “la tasca de recerca bàsica per comprendre millor l’univers i dinamitzar el desenvolupament tecnològic punter”

Fundat fa més de vint-i-cinc anys, l’IEEC és un centre de recerca CERCA de referència en la promoció de l’R+D+I en l’àmbit espacial a Catalunya

Visita IEEC{"name":"2024/04/10/15/02/41c00014-982e-49ef-b4d6-506d99130d00.jpeg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":139746}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha visitat aquest matí les noves dependències de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) al Parc Mediterrani de la Tecnologia de Castelldefels i s’ha reunit amb la direcció del centre, encapçalada pel seu director Ignasi Ribas, així com amb alguns responsables dels diferents departaments que conformen l’institut.

Durant la reunió, que ha comptat també amb la presència del director de l'Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya (APEC), Josep Colomé; el director de l'Observatori del Montsec gestionat per l’IEEC, Kike Herrero i la directora de CERCA, Laia Pellejà, entre d’altres, el conseller ha rebut informació detallada sobre les darreres investigacions i els projectes més rellevants amb participació de l’institut.

La visita ha servit també per presentar oficialment la nova seu de l’IEEC a Castelldefels, després d’haver estat ubicat al Campus Nord de la UPC de Barcelona pràcticament des del seu naixement l’any 1996. Durant el seu recorregut per les instal·lacions, el conseller ha reivindicat la recerca espacial duta a terme per l’institut, “una tasca científica bàsica que contribueix a comprendre millor l’univers i que alhora és important com a element dinamitzador del sector aeroespacial i del desenvolupament tecnològic punter a casa nostra, juntament amb altres àmbits clau com ara la IA, la ciberseguretat o tecnologies quàntiques”.

Investigació, talent i impuls del sector espacial

Promoure la investigació astronòmica i espacial, atraure talent internacional i local o transferir coneixements útils a la societat són alguns dels principals objectius de l’IEEC, que compta amb més de 230 investigadors i investigadores, entre contractats i adscrits, dedicats a àrees tan diverses com l’astrofísica i la cosmologia; l’observació de la Terra i la navegació per satèl·lit o el desenvolupament d’instrumentació espacial.

L’IEEC és, a més, un dels principals col·laboradors de la Generalitat en l’impuls del NewSpace a Catalunya, un sector que va facturar 143,4 milions d’euros el 2020 i que es preveu que generi 539,4 milions d’euros i 1.755 llocs de feina qualificats de cara al 2025. L’institut és l’entitat que gestiona la quarta missió satel·litària de l’Estratègia NewSpace de Catalunya, recentment presentada. El centre ha licitat el servei per al desenvolupament de la missió, amb el disseny, construcció, llançament i operacions del satèl·lit que ha de proveir els serveis contractats, i que millorarà les prestacions de la primera missió d’observació de la Terra, el ‘Menut’.

Entre els principals projectes amb participació destacada de personal de l’institut s’hi troben missions espacials de l’Agència Espacial Europea (ESA) com LISA, Ariel i Plato; descobertes científiques de primer ordre com un excepcional sistema de sis exoplanetes; instal·lacions punteres com el banc de proves de motors de coet que es construirà a l’aeroport de Lleida-Alguaire amb finançament de la Comissió Europea i el seguiment i supervisió de les operacions del Menut, el primer nanosatèl·lit de l’Estratègia NewSpace de Catalunya dedicat a l'observació de la Terra.

L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya és un centre CERCA que forma part del sector públic de la Generalitat de Catalunya i està format per quatre unitats de recerca: l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB); el Centre d’Estudis i Recerca Espacials (CERES) de la UAB; el Grup de Recerca en Ciències i Tecnologies de l’Espai (CTE) de la UPC i l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC).

El Govern a les xarxes
undefined