Les 20 millors innovacions del 2024 en Gran Consum aposten per la digitalització, la sostenibilitat i l’alimentació personalitzada
- Primer aliment elaborat mitjançant bioimpresión 3D (Cocuus amb Foody’s).
- Primer recobriment per a caixes de cartó que retarda la deterioració de fruites i verdures (Smurfit Westrock).
- Primeres gran superfície comercial a vendre al públic aliments amb textura modificada per a persones amb problemes de masticació (Alcampo amb Campofrío).
- Primera cadena de supermercats a substituir codis de barres en els seus productes per un etiquetatge QR individualitzat (Mercadona amb AECOC).
- Major hub d’innovació i digitalització del sector agroalimentari, operat per Telefónica (Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació).
- Primera plataforma d’intel·ligència artificial dissenyada per a generar receptes culinàries a partir de les sobres dels consumidors (ALDI).
La 8a edició de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum (OIGC) ha anunciat avui en el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats les 20 millors innovacions desenvolupades en 2024 per la cadena de Gran Consum per a transformar el sector i fer front als reptes actuals: l’atenció a uns consumidors cada vegada més exigents quant a sostenibilitat, salut i personalització, més enllà del binomi qualitat-preu, així com la necessitat de mitigar i adaptar-se al canvi climàtic i la cerca de l’optimització de les operacions.
El OIGC ha seleccionat 20 casos atribuïts a 26 organitzacions, la qual cosa reflecteix la tendència de les empreses del Gran Consum a compartir les innovacions amb socis, públics i privats, per a trobar solucions davant la complexitat dels desafiaments esmentats.
En aquest context col·laboratiu, la 8a edició destaca com a novetat la rellevància dels organismes dedicats a la R+D+I com a agents clau per a l’avanç del sector: 5 de les entitats guardonades pertanyen a l’àmbit del coneixement (universitat o centre tecnològic/de recerca) i una és una spinoff del CSIC.
Alguns dels projectes reconeguts en aquesta 8a edició de l’Observatori són:
- Primer aliment elaborat mitjançant bioimpresión 3D, que permet produir alternatives als productes carnis (Cocuus amb Foody’s).
- Primer recobriment per a caixes de cartó que retarda la deterioració de fruites i verdures (Smurfit Westrock).
- Primera gran superfície comercial a vendre al públic aliments amb textura modificada per a persones amb problemes de masticació i deglució (Alcampo amb Campofrío).
- Primera cadena de supermercats a substituir codis de barres en els seus productes per un etiquetatge QR individualitzat per a incrementar la traçabilitat i la seguretat alimentària (Mercadona amb AECOC).
- Primer hub d’impuls a la innovació i digitalització del sector agroalimentari, operat per Telefónica (Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació).
- Primera plataforma d’intel·ligència artificial dissenyada per a generar receptes culinàries a partir de les sobres dels consumidors amb l’objectiu de reduir el desaprofitament alimentari (ALDI).
- Primer sistema capaç de separar el carbonat de la pela de l’ou, per a destinar-lo a la fabricació de taulells (consorci liderat per l’Institut de Tecnologia Ceràmica).
En total, el OIGC ha identificat 350 casos d’innovació després de consultar a més de 1.200 entitats del sector i dur a terme un procés de monitoratge i anàlisi durant onze mesos. De totes les iniciatives registrades, es van preseleccionar 60 projectes, i un comitè de 16 experts independents va seleccionar finalment les 20 innovacions més destacades de l’any.
Durant la presentació, Teresa Riesgo, secretària general d’Innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, ha destacat “la importància de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum, amb els seus ja vuit edicions, en el qual veiem projectes cada vegada més impressionants i disruptius. Des d’aquest Ministeri donem suport a la innovació en el sector, amb una intensa col·laboració amb el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, a través del Pla Complementari en agrofood i amb futurs plans de posar en marxa un sandbox regulador que serà crucial perquè les innovacions arribin al mercat i a la societat».
Isabel Bombal, directora general de Desenvolupament Rural, Innovació i Formació Agroalimentària del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, que també ha participat en la jornada, ha assenyalat que “la 8a edició de l’Observatori reforça la idea que la innovació i la digitalització són aliats clau produir més i millors aliments amb menys recursos. Només així aconseguirem aconseguir la sostenibilitat i la rendibilitat de les explotacions agràries, fent-les més atractives per als joves que han de prendre el relleu. El Ministeri està treballant en la pròxima convocatòria d’ajudes per a l’execució de projectes innovadors amb el major import convocat fins a la data [46 milions d’euros]”.
Per part seva, Carles Cabrera, vicepresident executiu del Institut Cerdà, ha afirmat que “gràcies a la col·laboració entre agents i a l’impuls de tecnologies com la intel·ligència artificial, les empreses han accelerat la seva transformació, millorant processos, optimitzant recursos i responent a les demandes dels consumidors. Des de l’Observatori d’Innovació en Gran Consum, reafirmem el nostre compromís de visibilitzar aquestes iniciatives, convençuts que la innovació s’ha convertit en una necessitat per a afrontar amb èxit els reptes del sector”.