
Una eina desenvolupada amb participació de la UVic-UCC permet millorar la detecció precoç i el tractament de la dislèxia i la discalcúlia
Actualment, es calcula que entre un 5 i un 7% de la població espanyola presenta dislèxia, un trastorn d’aprenentatge que afecta l’habilitat d’una persona per processar el llenguatge escrit i que es manifesta amb dificultats per reconèixer lletres, paraules o símbols. D’altra banda, també es calcula que entre el 3,5 i el 5,5% de la població presenta discalcúlia, que és un trastorn d’aprenentatge que repercuteix en l’habilitat d’una persona per entendre i fer operacions matemàtiques. Igualment, s’estima que el 80% de l’alumnat amb dificultats d’aprenentatge no és acompanyat correctament, ja que no se’n fa un diagnòstic o es fa molt tard. Aquesta situació té un impacte pel que fa al rendiment escolar i també respecte a la salut mental i emocional d’aquests infants.
Per tal de contribuir a la millora de la detecció precoç d’aquests trastorns, el grup de recerca de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) Digital Care, especialitzat en l’aplicació de les tecnologies digitals en els àmbits de la Salut, Social i Educació, participa en el projecte “Tecla Osona”, juntament amb NeurekaLAB, una spin-off de la Universitat de Barcelona i de la UVic-UCC, que el lidera. Aquest projecte pretén detectar i oferir suport als infants que presenten dificultats d'aprenentatge com són la dislèxia i la discalcúlia, però també a l’alumnat en general. Pròximament, el 3 de març, se celebra el Dia Internacional de la Discalcúlia, que vol donar visibilitat a aquesta condició d’aprenentatge.
Una eina digital per a la detecció precoç i el suport personalitzat en l'aprenentatge
En el marc del projecte “Tecla Osona” s’implementa una eina que permet identificar de manera precoç aquestes condicions, que poden afectar el rendiment acadèmic i la salut emocional dels alumnes, alhora que es proporcionen recursos personalitzats per ajudar-los a superar les seves dificultats i millorar les seves habilitats. La proposta segueix la metodologia de la resposta a la intervenció (RTI Response-to-Intervention), i utilitza una plataforma digital composta per una aplicació web i una app per a tauletes, que permet fer les avaluacions de tot l’alumnat, com també la intervenció personalitzada per a cada infant. L’accés dels infants és amb ordinador o tauleta i ells només experimenten l’ús d’activitats digitals; en cap moment saben si són avaluats o intervinguts de manera personalitzada. Les activitats es poden fer dins l’assignatura de llengua i matemàtiques, i també fora l’aula, des de casa a través de les famílies. La metodologia permet substituir algunes activitats tradicionals de l’assignatura de matemàtiques o llengua per l’ús de les eines proposades. Aquestes activitats personalitzades duren 15 minuts al dia i amb la informació que recull l’eina és capaç de proporcionar avaluacions de tot l’alumnat, així com personalitzar itineraris que permeten acompanyar tot l’alumnat en els processos inicials de la lectura i el processament numèric.
Avaluacions universals a les escoles i centres de col·lectius vulnerables
El projecte de recerca embrió va desenvolupar eines per a nens i nenes que ja tenien detectades la dislèxia o la discalcúlia, amb l’objectiu de millorar el seu rendiment i les seves habilitats lectores i matemàtiques, respectivament. Partint d’aquesta experiència, des del gener passat, l’objectiu de NeurekaLAB és també implementar-lo a les escoles de manera universal, principalment amb infants de 1r i 2n de primària, així com en centres socials que acompanyen infants fent suport educatiu no formal, com cases d’infants o centres oberts, entre d’altres.
Aquesta actuació ha de permetre detectar aquestes dificultats d’aprenentatge de manera precoç i general entre l’alumnat. L’aplicació pot esdevenir, segons Sergi Grau, investigador principal del projecte i fundador de NeurekaLAB, “una primera eina de detecció i intervenció precoç universal de les dificultats d’aprenentatge”, malgrat que, afegeix, “pot ser necessària una derivació posterior a especialistes en psicologia en aquell alumnat en què, tot i la intervenció personalitzada, no s’ha comprovat una millora significativa”. La proposta també permet detectar alumnat amb talent i d’aquesta manera poder objectivar la detecció d’altes capacitats.
Millora d’habilitats per a tot l’alumnat
La metodologia ofereix activitats personalitzades per a tot alumnat. Destinant uns 15 minuts al dia, sigui a casa o a l’escola, a resoldre els reptes que planteja el programa, s’ofereix una solució inclusiva que no només ajuda a millorar el rendiment dels estudiants amb aquestes dificultats d’aprenentatge de manera efectiva.
L’eina accelera els processos d’aprenentatge de lectura i processament numèric per a aquests primers cursos de primària. A més, “estimula l'alumnat amb talent, oferint reptes adaptats, i acompanya de manera precoç l’alumnat amb dificultats d'aprenentatge sense la necessitat d’esperar un diagnòstic en cursos superiors, potenciant les seves possibilitats de superació”, assenyala Grau. Per tant, “és una manera eficaç d'optimitzar l'aprenentatge per a tots”, conclou.
Escoles participants en el projecte “Tecla Osona”
A Osona el 2023 es va iniciar el projecte “Tecla Osona”, amb una prova pilot a l'escola Vall del Ges de Torelló, desenvolupat juntament amb la Fundació Antiga Caixa Manlleu. El projecte té per objectiu reduir el fracàs escolar i l’abandonament escolar precoç, mitjançant l’aplicació de metodologies i eines científicament validades, i promoure un millor rendiment acadèmic entre tot l’alumnat.
Actualment, aquesta metodologia proposada s’està desenvolupant en diferents escoles de diversos indrets de Catalunya.
“Tecla Osona”: un projecte de l’àmbit de multimèdia
Projectes com aquest, en què participa el grup de recerca de la UVic-UCC Digital Care, posen en evidència l’aplicabilitat de la recerca relacionada amb el grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC, que permet aprofundir en la creació d’eines i solucions digitals innovadores que poden ajudar a atendre demandes de la societat de l’àmbit de la Salut, Social i l’Educació. El projecte també té la col·laboració de dos estudiants de doctorat industrial de la UVic-UCC, conjuntament amb NeurekaLAB, que desenvolupen la seva tesi doctoral en el marc d’aquest projecte.
Notícies

La Xarxa Vives reivindica la llengua catalana com a valor estratègic en la formació de professionals qualificats
El Consell General de la Xarxa Vives d’Universitats, format pels 22 rectors i rectores membres, s’ha reunit avui a l’Abadia de Montserrat en un acte emblemàtic que coincideix amb la commemoració del mil·lenari del monestir. En aquest marc, la institució ha fet pública la Declaració...

La UVic-UCC acull les II Olimpíades Catalanes del Grau en Nutrició Humana i Dietètica amb motiu del 25è aniversari del grau
Aquest divendres la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar ha acollit les II Olimpíades Catalanes del Grau en Nutrició Humana i Dietètica, una competició acadèmica que ha reunit estudiants de tercer i quart curs de les cinc universitats catalanes que imparteixen aquest...

La UVic-UCC és la universitat catalana amb un major nombre de doctorats industrials concedits en proporció al nombre total de doctorands
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) és la universitat catalana que té un major nombre de doctorats industrials concedits respecte al seu total d’estudiants de doctorat, segons dades oficials del curs 2023-2024. El curs passat, es van atorgar a la UVic-UCC...

Lluc Mir, estudiant del grau de Nutrició de la UVic-UCC, guanya el Campionat Català Universitari de Tennis 2025
L’estudiant Lluc Mir del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la UVic-UCC es va imposar en el Campionat Català Universitari de Tennis 2025 davant de Gerard Oltra, estudiant de la Universitat de Barcelona, amb un resultat final de 6–2 i 6–2, disputat entre les...