El centre tecnològic Eurecat (membre de Tecnio) aportarà el seu coneixement en el camp del Big Data a l’empresa MP Engineering, amb seu a Barcelona, ​​per a l’anàlisi massiu de dades relatives a les condicions atmosfèriques en diferents localitzacions dels oceans, amb la finalitat de reproduir les condicions de navegabilitat d’un vaixell destinat al transport de càrrega i personal a plataformes petrolíferes, de gas i d’eòlica marina que està desenvolupant la companyia d’enginyeria.

Durant la fase de disseny preliminar, MP Engineering està realitzant un intens nombre de simulacions de comportament al mar, tant a velocitat zero com d’avançament, per optimitzar el disseny i la configuració del vaixell, amb la finalitat d’assegurar el confort del passatge a bord quan navega amb onatge a altes velocitats, així com el manteniment de la posició i el desenvolupament de manera segura d’activitats allunyades de la costa amb estats de mar molt severs.

Amb aquesta finalitat, MP Engineering ha iniciat una campanya intensiva d’assajos al Canal d’Experiències Hidrodinàmiques d’El Pardo per a operacions a ultramar de la nau, que ha estat denominada com MP625 i el desenvolupament de la qual s’inscriu en un ambiciós projecte de R+D cofinançat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTi).

Aquests assajos tenen l’objectiu de validar i confirmar les prestacions simulades en la fase preliminar, per tal de tancar el disseny del vaixell com a plataforma multipropòsit, atès que ha estat dissenyat per fer tasques de transport i de transferència de personal i subministraments a alta velocitat en camps de treball a ultramar, dedicats tant a l’extracció petrolífera com al gas i a l’eòlica marina.

“En condicions adverses, les embarcacions actuals destinades al transport de passatgers i càrrega en aquest àmbit no poden navegar, de manera que Eurecat creuarà macrodades de navegació i atmosfèrics per a les proves de navegació en canal, per tal de validar la idoneïtat del disseny del vaixell”, explica Lali Soler, de l’equip responsable de Desenvolupament de Negoci Digital d’Eurecat.

En paraules del responsable de Desenvolupament de Negoci del Sector Nàutic del centre tecnològic, Xavi Catasús, “l’aplicació d’anàlisi massiva de dades en relació a la geolocalització i a la meteorologia constitueix un avenç en la innovació en matèria d’enginyeria nàutica que aporta un clar avantatge competitiu davant d’una demanda del sector”.

Dotat amb una passarel·la dinàmicament autocompensada i d’un sistema de posicionament dinàmic DP-2, aquest nou vaixell representa un pas endavant en termes de seguretat, confort i de capacitat per al desenvolupament d’activitats logístiques optimitzades.

La nau està dissenyada per aconseguir velocitats màximes sostingudes de 42 nusos quan opera com a transport de personal, amb capacitat per a fins a 250 passatgers, podent efectuar de manera segura transferències de personal des del vaixell a la plataforma i viceversa amb estats de mar d’onades de fins a 4 metres d’altura significant (Hs). Així mateix, en mode transport de càrrega i suport a camp, el vaixell té una càrrega útil de fins a 600 tones, incloent-hi càrrega sòlida sobre coberta i líquids en tancs sota coberta, la qual cosa li confereix una alta versatilitat.

A més, la nau admet diferents configuracions: antipol·lució, fire-fighting, sísmic, vigilància, rescat, ferri comercial (818 pax), yacht shadow (amb heliport permanent) o embarcació militar, entre d’altres.