Noves estratègies d'inactivació del virus SARS-CoV-2 mitjançant nanopartícules modificades i activació de nanofonts de calor

Imatge: Andres Rodriguez Domingo

El grup de recerca Innovation in Materials and Molecular Engineering - Biomaterials for Regenerative Therapies (IMEM) de la UPC investigarà, en col·laboració amb B. Braun, la detecció, el bloqueig i l’eliminació del virus SARS-CoV-2 mitjançant nanopartícules funcionalitzades i activació de nanofonts de calor. Per dur a terme la recerca, es farà ús del supercomputador Joliot-Curie instal·lat al Commissariat à l’Energie Atomique (CEA ) de París (França).

27/05/2020

El grup de recerca Innovation in Materials and Molecular Engineering - Biomaterials for Regenerative Therapies (IMEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), dirigit per Carlos Aleman, professor del Departament d'Enginyeria Químicai  investitgador associat de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), durà a terme l’'Estudi computacional per al desenvolupament de plataformes de detecció hiperespectrals del SARS-CoV-2’, que serà liderat per l’investigador Joan Torrass, amb la col·laboració d’Oscar Bertran, del mateix grup. Per dur a terme l’estudi, l'associació Partnership for Advanced Computing in Europe (PRACE), que té com a missió facilitar descobriments científics d'alt impacte en totes les disciplines pel benefici de la societat i millorar la competitivitat europea, ha concedit al grup de la UPC 40 milions d'hores del supercomputador Joliot-Curie instal·lat al Commissariat à l’Energie Atomique (CEA ) de París, l’equivalent a 4.500 anys en hores de càlcul amb ordinadors normals.

Durant sis mesos de computació es duran a terme simulacions sobre els mecanismes de reconeixement molecular i s'estudiaran les seves aplicacions per desactivar el virus. S’aprofundirà en l'efecte de les nanopartícules funcionalitzades sobre l'estructura molecular del SARS-CoV-2 . En particular, es determinarà la influència de l'increment de temperatura local aconseguit mitjançant l'activació de nanofonts de calor. L'energia es transfereix quan les nanopartícules són il·luminades amb llum d'una determinada longitud d'ona i s'escalfen gràcies a l'efecte de ressonància de plasmó superficial, amb l'objectiu de desactivar el virus mitjançant la calor irradiat.

La investigació s'emmarca en el projecte contra la COVID-19 impulsat per B. Braun, multinacional del sector hospitalari, en col·laboració amb la UPC, l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP) i l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC), i se centra a dissenyar estratègies innovadores per a la detecció, el bloqueig i l’eliminació del virus, basades en les propietats físiques i químiques de les nanopartícules metàl·liques modificades.