La UE reserva 400 milions de dosi de la vacuna d'Oxford contra el coronavirus
Ampolles etiquetades amb l'adhesiu "Vacuna COVID-19" (Reuters/Dado Ruvic)

La UE reserva 400 milions de dosis de la vacuna d'Oxford contra el coronavirus

La farmacèutica AstraZeneca anuncia un acord amb 4 països que serà extensiu als 27 membres de la Unió Europea

RedaccióActualitzat

L'Aliança Inclusiva de Vacunes, IVA en les sigles en anglès, formada per França, Alemanya, Itàlia i els Països Baixos, han arribat a un acord per al subministrament de la vacuna contra la Covid-19 que s'està desenvolupant a la Universitat d'Oxford.

L'acord l'han fet amb la farmacèutica britànica AstraZeneca, i suposarà el subministrament de 400 milions de dosis de la vacuna si aquesta finalment es mostra efectiva.

Els 4 països van decidir unir-se en l'IVA fa pocs dies precisament per arribar a preacords amb les empreses que estiguin en disposició de fabricar les vacunes al més ràpid possible.

Per a tota la UE

Les vacunes, però, no seran només per aquests 4 països, sinó per a tots els 27 membres de la Unió Europea que es vulguin afegir a l'acord. A tota la UE hi viuen gairebé 450 milions de persones.

Precisament aquest divendres, en una reunió telemàtica dels ministres de Sanitat, la Comissió Europea va proposar que els 27 facin una reserva col·lectiva de vacunes per a tots els seus ciutadans.

La proposta incloïa incorporar-hi l'aliança IVA, cosa que els quatre països integrants van acceptar. L'acord amb AstraZeneca és el primer que tanca l'IVA.

Es calcula que la vacuna no estarà disponible fins a finals d'any (PIXABAY)

Europa va tard?

Els ministres de Sanitat d'Itàlia i d'Alemanya han estat els primers a celebrar l'acord: l'alemany Jens Spahn ha assegurat que cal anar ràpid:

"Molts països al món ja tenen garantida la seva vacuna, però Europa encara no. La ràpida coordinació d'un grup d'estats membres donarà un valor afegir a tots els ciutadans de la UE en aquesta crisi. Juntament amb la Comissió, volem inclús ser encara més ràpids i forts en negociacions futures."

Curiosament, els dos ministres no han coincidit en el total de vacunes contractades: l'alemany ha parlat de 300 milions de dosis, mentre l'italià ha parlat de 400 milions.

Exterior de la seu d'AstraZeneca al Regne Unit (Reuters)

AstraZeneca ho ha anunciat

La xifra de 400 milions l'havia avançada la mateixa farmacèutica en un comunicat aquest dissabte a primera hora de la tarda:

A finals de 2020

El màxim responsable d'AstraZeneca, Pascal Soriot, s'ha mostrat esperançat que la vacuna funcioni i l'acord es pugui materialitzar:

"Això assegurarà que centenars de milions de persones a Europa tinguin accés a aquesta vacuna, sempre que aquesta sigui efectiva, cosa que se sabrà a finals de l'estiu."

Soriot ha dit que està previst fabricar la vacuna als Països Baixos, Alemanya i Itàlia, entre altres països, i, si tot va bé, es podria començar a subministrar a finals de 2020.

2.000 milions de dosis

Segons el comunicat de l'empresa, ja ha arribat a acords similars amb el Regne Unit, amb els Estats Units i amb diversos programes mundials de vacunes per una xifra de 700 milions de dosis.

També ha assegurat que països com la Xina, el Brasil, el Japó i Rússia ja s'han interessat per la seva vacuna, i que està previst fabricar-ne 1.000 milions de dosi més a l'Índia.

La capacitat de producció que asseguren tenir és de 2.000 milions de dosis, tot i que no han precisat el temps que trigaran en subministrar-les.

Els 27 països de la UE compraran conjuntament i per avançat les vacunes de la Covid-19
Vacuna contra la Covid-19 en desenvolupament a la Universitat Chulalongkorn, a Tailàndia (Reuters)

Tot és hipotètic

Tampoc s'ha explicat el preu que s'ha pactat amb els països europeus. L'empresa, però, ha admès que tot plegat és en previsió que la vacuna sigui vàlida, cosa que potser no passarà:

"AstraZeneca reconeix que aquesta vacuna potser no funcionarà, però està compromesa a avançar en el programa clínic amb rapidesa i en planificar la producció malgrat el risc."

La vacuna que desenvolupa la Universitat d'Oxford i està previst que fabriqui AstraZeneca és una de les dues o tres que està en una fase més avançada de desenvolupament.

Més de 180 candidates a vacuna

Actualment hi ha més de 180 candidates a vacuna de la Covid-19 en desenvolupament al món, però només una desena ja s'estan provant en humans.

Precisament Soriot ha aprofitat l'anunci de l'acord amb l'IVA per destacar que l'agència del medicament britànica ja els ha donat el vistiplau per començar la tercera fase dels assajos, que és l'última.

Això implicarà provar-la amb almenys 10.000 persones, assajos que està previst fer al Brasil, el país al món on el coronavirus està més actiu ara mateix.

Vacuna
Vacuna (Pixabay)