Científics de la Universitat d'Oxford, en el Regne Unit, estan convençuts que hi haurà rebrots de Covid-19 els propers mesos i que l'única manera d'aturar-los és que els països tinguin un sistema epidemiològic preparat i amb autonomia d'actuació ràpida. Els experts van començar a provar una vacuna per la Covid-19 en humans el passat mes d'abril, un estudi que actualment es troba en fase 2. Va ser el primer centre europeu que va començar els assajos en humans, i compta amb el suport del ministeri de Salut del Regne Unit, que ha posat a disposició de l'equip d'Oxford 20 milions de lliures per seguir endavant amb les proves, segons va anunciar el secretari de Sanitat, Matt Hancock.

El català Dani Prieto-Alhamba és epidemiòleg i catedràtic del Centre d’Estadística de la Medicina de la Universitat d'Oxford i ahir va explicar TV3 més detalls sobre el procés de recerca de la vacuna. Actualment s'està tractant més de 11.000 pacients voluntaris, el que represanta que una de cada sis persones que han estat ingressades en un hospital de la seguretat social britànica han estat reclutats per aquest estudi.

“Els companys que estan desenvolupant la vacuna pensen que poden acabar l’assaig clínic cap a l’octubre-novembre. El que estan fent és produir-la mentre la testen”, va avançar Prieto-Alhamba al programa Preguntes Freqüents. D'aquesta manera, si es determina que la vacuna és efectiva ja està produída i es podrà començar a aplicar des del dia 1.

El fet que hagi baixat la transmissió del virus a Europa, fa que ara el procés segui més lent, però els experts d'Oxford no dubten que hi haurà rebrots. "L'única forma que no un rebrot no ens faci tornar enrenre, a confinar-nos totalment, és identificar-lo molt ràpid i quan encara no estigui massa extès, explica l'epidemiòleg. Una vegada detectat, cal aïllar ràpidament la persona positiva i els seus contactes. "De rebrots n'hi haurà segur, i el que em preocuparia és que no n'hi haguéssin, perquè voldria dir que no els estem detectant i quan volguem detectar-los ja serà massa tard", conclou el científic.

El Govern, disposat a actuar ràpid

Dijous passat, el president de la Generalitat, Quim Torra, va assegurar que no li tremolaria la mà per prendre les decisions que calgui per vetllar per la salut de la població. Torra no té "cap dubte" que el Govern reaccionarà "immediatament" en cas de rebrot per Covid-19. De fet, va asseverar que l'executiu es prepara per aquest escenari amb seguiments diaris sobre una pandèmia que "encara no s'ha acabat". Torra va defensar que el decret de represa "clarifica" amb "criteris més fàcils d'entendre" les característiques de la nova etapa, i ha insistit que la mascareta, la higiene i la distància seran "clau" per al final de la desescalada.