Empresa i Treball

INDÚSTRIA

Els clústers Foodservice i Food N'Nutrition es fusionen per guanyar massa crítica

query_builder   25 juny 2020 11:04

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

• L’objectiu és agrupar en un únic clúster el conjunt d’actors que intervenen en tota la cadena de valor del sector de la restauració social i comercial per impulsar projectes col·laboratius en àmbits com la seguretat alimentària, la nutrició personalitzada o la sostenibilitat.

• El nou clúster, que manté el nom Foodservice, agrupa més d’una vuitantena d’empreses i és una de les 29 entitats que forma part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ.

• Actualment el clúster està treballant en l’impuls de projectes per contribuir a la lluita contra la covid-19 com ara el suport a la recuperació del sector de la restauració o la seguretat als restaurants.

Els clústers catalans Foodservice i Food N’Nutrition, especialitzats en l’àmbit de l’alimentació i la nutrició, s’han integrat en una única entitat amb l’objectiu d’augmentar la massa crítica del sector a Catalunya i impulsar projectes de major abast, així com generar sinergies i economies d’escala. Aquesta nova entitat és un dels 29 clústers catalans que formen part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-.

El nou clúster, que mantindrà el nom Foodservice Cluster, agrupa actualment més d’una vuitantena d’empreses amb l’objectiu d’unir els diferents agents i actors implicats en tota la cadena de valor del sector de la restauració social i comercial organitzada. Segons el president de Foodservice Cluster i Director General Serhs Food, Raimon Bagó, “amb aquesta fusió es pretén augmentar el potencial del clúster dins del sector alimentari, integrant els diferents agents en una entitat molt més vertical i representativa, així com optimitzar recursos en una estratègia més global”. Per Bagó, amb aquesta integració, “la restauració incorporarà amb la nutrició i salut un actiu molt important i complementari que aportarà molt valor afegit a la cadena de valor del clúster”.

D’acord amb el director de la Unitat de Clústers d’ACCIÓ, Joan Martí, “les fusions de clústers són positives quan permeten guanyar massa crítica sense perdre focus estratègic, com en aquest cas”. Segons Martí, “a nivell internacional s’observa l’inici d’una tendència de fusió de clústers ja que en un entorn global complex cal dimensió per articular projectes d’impacte”. “A Catalunya ja es va iniciar aquesta tendència amb la creació del clúster CataloniaBio & HealthTech i ara ja comptem amb dos casos i de ben segur que hi haurà més en el futur”, destaca.

L’objectiu d’aquesta fusió és compartir experiències i coneixements per impulsar nous projectes col·laboratius en l’àmbit de l’alimentació i la restauració, en aspectes com ara la seguretat alimentària, la nutrició personalitzada, el desenvolupament d’ingredients i aliments funcionals o la millora de la sostenibilitat del sector. D’aquesta manera, les activitats del Foodservice Cluster per aquest 2020 s’organitzaran en base a sis eixos estratègics: la seguretat alimentària, la nutrició i salut, la digitalització, el valor compartit, la gestió del canvi estratègic, l’economia verda, blava i circular, i l’eficiència dels recursos humans i productius en l’explotació.

En aquest sentit, actualment, la nova entitat s’ha focalitzat en l’impuls de projectes per contribuir a la lluita contra la covid-19 des del punt de vista del sector alimentari com és el cas d’una iniciativa per donar suport al sector de la restauració com a conseqüència de la crisi mitjançant reserves anticipades o per fomentar la seguretat als restaurants.

Què és un clúster?

Un clúster és una agrupació d’empreses (startups, pimes i multinacionals) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector. A Catalunya, els clústers representen el 30% del PIB (74.000 milions d’euros de facturació agregada) i generen més de 300.000 llocs de treball.

Actualment 29 clústers formen part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, una iniciativa està impulsada d’acompanyar els clústers catalans per ajudar-los a enfocar la seva estratègia, capacitar els cluster managers, cofinançar projectes estratègics i organitzar viatges a ecosistemes de referència per fer benchmarking internacional i tancar projectes de col·laboració entre clústers catalans o amb entitats internacionals, entre altres iniciatives.

El Govern a les xarxes
undefined