30/6/20 · Recerca

La UOC i el MIT col·laboren per dissenyar sensors de baix cost que automatitzen el reciclatge de la roba

Es tracta d'un sistema integrat en els teixits capaç d'identificar els diferents tipus de materials i facilitar-ne la reutilització

La nova tecnologia, basada en sistemes de comunicació RFID, també servirà per monitorar constants de salut bàsica de les persones que duguin la roba posada
Foto: Lauren Fleischmann @theburbgirl / unsplash.com

La indústria de la moda genera actualment 92 milions de tones de residus i un 20 % de les aigües residuals mundials. En aquest context, la millora de l'eficiència i la sostenibilitat en tot el procés industrial és un dels reptes del sector. Investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) liderats per Joan Melià, del grup de recerca Wireless Networks (WiNe) de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), estan desenvolupant un nou sistema que permeti el processament massiu, automatitzat i de baix cost de la roba de segona mà per al reciclatge. La tecnologia es basa en la integració als teixits de sensors sense fils RFID UHF (identificació per radiofreqüència) que n'identificaran la composició i alhora monitoraran diversos indicadors corporals, com ara nivells d'hidratació o d'estrès.

La recerca és el fruit d'una col·laboració amb Rahul Bhattacharyya i Sanjay Sarma, investigador i director, respectivament, de l'Auto-ID Lab de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), un centre de referència en la recerca amb RFID i on es va encunyar el terme internet de les coses (de l'anglès, Internet of Things o IoT). El projecte s'emmarca en la convocatòria «MIT-Spain INDITEX Sustainability Seed Fund 2019», que finança col·laboracions de grups de recerca del MIT amb investigadors de fora dels Estats Units, amb la participació d'Inditex.

Impuls a l'economia circular en la indústria de la moda

L'objectiu del projecte és facilitar el reciclatge de la roba de segona mà, impulsar l'economia circular i reduir l'impacte d'aquesta indústria en el medi ambient. Algunes empreses com Inditex permeten retornar la roba als seus establiments perquè sigui reutilitzada o reciclada, però gestionar la recol·lecció i el reciclatge massiu és molt complicat, ja que, per exemple, teixits com el cotó, el lli o el polièster, que representen el 90 % de les matèries primeres utilitzades, requereixen diferents tècniques de processament. «La nova tecnologia permetrà classificar automàticament la roba a partir de la seva composició millorant l'eficiència de tot el procés i podria representar un pas clau en l'esforç cap a la sostenibilitat i l'eficiència de la moda i les indústries relacionades, com el comerç minorista», explica Joan Melià, qui també és professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.

Una tecnologia de baix cost i fàcilment escalable

Per desenvolupar aquesta recerca, els investigadors fan servir un sistema basat en la tecnologia de comunicació RFID, que el grup WiNe ja ha aplicat amb èxit per detectar fuites d'aigua en entorns industrials. Es tracta d'uns sensors en forma d'etiqueta que funcionen sense bateria i que són capaços de recopilar informació i transmetre-la a un receptor mitjançant una antena.

Entre els avantatges d'aquesta tecnologia destaquen el baix preu i la viabilitat de l'adopció per part de la indústria. «Les etiquetes tenen un cost d'uns pocs cèntims i, per tant, és una tecnologia que s'escala molt bé per produir grans quantitats. A més, és un sistema que es troba integrat en molts processos logístics, també en el món del tèxtil i la moda, de manera que els resultats del projecte es podrien integrar en els processos industrials sense gaires costos afegits», destaca l'investigador.

El projecte, que s'allargarà fins a l'agost del 2021, es troba en la fase preliminar de disseny de la tecnologia i es preveu poder començar a avaluar els dissenys a finals d'aquest any.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció de les TIC amb l'activitat humana, amb un focus específic en l'ensenyament en línia i la salut digital. Els més de 400 investigadors i 48 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i tres centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), l'eLearn Center (eLC) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Experts UOC

Contacte de premsa