La immunitat cel·lular també genera protecció però és més complexa d'analitzar

La immunitat cel·lular: pots estar protegit contra la Covid sense tenir anticossos

Més d'un 6% de les persones haurien passat la malaltia a Catalunya, comptant la immunitat cel·lular

Mònica BertranActualitzat

Algunes persones que han passat la Covid no generen anticossos, però tenen immunitat cel·lular.

Familiars que han conviscut amb casos confirmats de Covid. Que fins i tot també han tingut símptomes. Però que, en canvi, han donat negatiu al test d'anticossos. Com pot ser? S'hi han trobat moltes persones i és una de les coses que estranyen a l'entorn d'aquesta malaltia, fins i tot als metges. La clau podria estar en una immunitat cel·lular que també genera protecció, però que és més complexa d'analitzar.

Altres maneres de ser immunes

L'estudi de seroprevalença del Ministeri de Sanitat va concloure que només un 5% de la població espanyola, un 6% a Catalunya, ha generat anticossos contra la Covid. Uns resultats que van sorprendre a molts, per baixos.

Robert Güerri, metge adjunt de Malalties Infeccioses de l'Hospital del Mar:

"La quantitat de gent que presentava símptomes compatibles amb la infecció, i que després els resultats dels anticossos eren negatius, això marcava que potser ens estàvem deixant alguna altra cosa per mesurar."

La seroprevalença, la presència d'anticossos, és el mètode habitual d'estudi, perquè l'anàlisi dels limfòcits T és molt més complexa. Requereix més temps, més recursos de laboratori i, per tant, també és més car. Però necessari si es vol saber realment el percentatge de població immune.

Immunitat cel·lular

Ja s'ha demostrat que hi ha persones que passen la Covid però, no se sap per què, no generen anticossos. El coneixement sobre el virus avança i ara ja s'ha confirmat que hi ha malalts, encara no se sap per què, que no generen anticossos, però que els seus limfòcits T, cèl·lules del sistema immunitari, sí que reconeixen el coronavirus i l'ataquen. Això vol dir que la persona ha passat la malaltia. Aquestes cèl·lules tenen memòria i generen una immunitat molt eficient contra el virus, segons apunta Manel Juan, cap d'Immunologia de l'Hospital Clínic:

"És l'efectiva; la que és capaç de generar l'eliminació dels virus en les cèl·lules infectades és la resposta cel·lular, els anticossos bloquegen que s'estengui, que vagi més enllà a altres cèl·lules, i ajuda."

El doctor Güerri, de l'Hospital del Mar, afegeix que probablement hi ha un component individual dins de tot això:

Hi ha un component genètic, que, pel motiu que sigui, un determinat virus activa en una persona una via o una altra, o totes dues."

L'Hospital Clínic va ser el primer a fer un estudi d'anticossos entre els seus treballadors. Es va veure que un 11% havien passat la malaltia. Ara l'està ampliant amb aquest altre enfocament, i probablement es constatarà que en van ser més, segons diu Manel Juan:

"Pràcticament hi pot haver un 3-4% afegit d'individus que han tingut la malaltia, no han fet anticossos, i que sí que han fet resposta cel·lular; però si estem centrats en aquest 3%, tampoc és significativament molt alt."

Un percentatge, però, que seria força més alt si es té en compte també l'anomenada immunitat creuada, la que s'adquireix per haver estat en contacte amb altres coronavirus, com els que provoquen el refredat comú. S'ha demostrat que protegeix algunes persones, almenys durant un temps. En canvi, pel que se sap fins ara, la immunitat que deixa la Covid és prolongada.

Manel Juan, cap d'Immunologia de l'Hospital Clínic:

"No coneixem casos de reinfecció clars, i en tenim evidència. Hi haurà algun dia, segur, algun individu que es reinfectarà havent tingut immunitat, però no serà la mitjana."

Les mesures de seguretat no canvien

Aquest coneixement serveix, sobretot, per saber on som a nivell col·lectiu. Segurament més a prop de la immunitat de grup del que ens pensàvem, però encara lluny.

Robert Güerri, metge adjunt de Malaties Infeccioses de l'Hospital del Mar:

"A efectes pràctics, les mesures que hem de prendre nosaltres, individuals, no canvien absolutament gens. Hem de continuar amb la distància social, les mascaretes, el rentat de mans. Això ho hem de mantenir mentre el virus estigui circulant."

ARXIVAT A:
SalutCoronavirus