Direcció General de Comunicació

5G

Creix un 73% el nombre d'empreses a Catalunya que es dediquen a la 5G, segons un estudi de la Generalitat

query_builder   15 juliol 2020 12:00

event_note Nota de premsa

• Per primera vegada es quantifica la facturació i llocs de treball del sector a Catalunya: segons l’informe, les empreses de 5G facturen 88 milions d’euros i ocupen 150 professionals
  • L’informe, elaborat conjuntament per ACCIÓ, del Departament d’Empresa, i el Departament de Polítiques Digitals, apunta que a Catalunya hi ha 38 empreses especialitzades en aquesta tecnologia, que encara es troba en una fase de desenvolupament
  • Les empreses que es dediquen a la 5G a Catalunya treballen principalment en els sectors de la indústria, les infraestructures, el transport, la mobilitat, la comunicació, la salut i el turisme

El nombre d’empreses que es dediquen al sector de la 5G a Catalunya ha augmentat un 73% en poc més d’un any. És una de les conclusions de l’estudi La 5G a Catalunya, elaborat per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- i el Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública.

Segons es desprèn d’aquest informe, la tecnologia 5G encara és emergent a Catalunya, on hi ha 38 empreses que treballen en aquest àmbit. De fet, en el marc de l’estudi, es quantifica la facturació i l’ocupació que generen les empreses d’aquest sector a Catalunya: de manera agregada facturen 88 milions d’euros i són responsables de 150 llocs de treball.

Pel que fa al seu perfil, el sector agrupa tant grans empreses consolidades com emergents, ja que el 55% són pimes, el 27% té menys de 10 anys de vida i un 16% del total són startups. D’altra banda, l’estudi apunta que el 29% de les empreses que es dediquen a la 5G a Catalunya són exportadores, mentre que el 13% ja compta amb filials a l’exterior.

En relació amb l’àmbit de dedicació d’aquestes empreses, l’informe conclou que el 63% són desenvolupadores de solucions; el 16% són fabricants d’equips; el 13% proveïdores de xarxa o infraestructures, i el 8% integradores d’aquesta tecnologia. Pel que fa a les aplicacions, la 5G a Catalunya s’utilitza en els camps de la indústria, les infraestructures, el transport, la mobilitat, la comunicació, la salut i el turisme, principalment.

L’ecosistema de la 5G a Catalunya inclou, a banda d’empreses, universitats i centres de recerca i desenvolupament com la UPC, la Fundació i2CAT o el CTTC, així com institucions i associacions que treballen projectes en aquest àmbit, com Mobile World Capital, GSMA i 5G Barcelona. En aquest sentit, l’estudi subratlla que malgrat ser encara un sector emergent, Catalunya és una de les zones pioneres on s’estan impulsant projectes de recerca i proves pilot basats en aquesta tecnologia, entre els quals destaca el Corredor 5G del Mediterrani adjudicat recentment per la Comissió Europea.

Un sector en creixement

Segons l’informe, la 5G tindrà molta importància a la indústria perquè permetrà obtenir connexions molt estables i segures, necessàries per operar aparells i infraestructures crítiques. Garantirà baixa latència, de menys d’una mil·lèsima de segon, de manera que es podran controlar en temps real aparells situats a molts quilòmetres de distància com vehicles o equipaments mèdics, i al mateix temps facilitarà el desenvolupament d’altres tecnologies com la internet de les coses (IoT).

Les previsions de creixement de la 5G són molt rellevants, segons l’informe. Si entre el 2014 i el 2019 el trànsit de dades al món va créixer un 42%, la previsió és que entre 2016 i 2020 s’hauran duplicat el nombre de connexions. Així, el 2020 es calcula que els ingressos mundials d’infraestructura de xarxa sense fils assoliran els 4.200 milions de dòlars, un creixement del 89% dels ingressos del 2019. Es preveu que els sectors on la 5G tindrà més impacte econòmic seran l’energia, les manufactures, la seguretat, la salut i el transport.

Aplicacions: del cotxe autònom a la cirurgia remota

En referència als sectors d’aplicació a escala global, l’estudi recull que la 5G introduirà millores, per exemple en el camp de la comunicació, en aspectes com l’experiència en videojocs de realitat virtual, l’alta definició de les videotrucades i les connexions de serveis en streaming. Pel que fa al transport, permetrà el desenvolupament del cotxe autònom i connectat i, en l’àmbit de la salut, impulsarà el desenvolupament de la telemedicina: wearables, cirurgia robòtica i operacions a distància en temps real. La 5G tindrà també un rol rellevant en la indústria 4.0, ja que es podran automatitzar els processos industrials, a més de contribuir a les smart cities amb aplicacions específiques com una gestió avançada de residus i el control del trànsit.

L’Estratègia 5G de Catalunya

La implantació de la 5G a Catalunya és una prioritat del Govern, que vol donar suport al desplegament d’aquesta tecnologia i fer del país un pol d’atracció i demostració de la tecnologia 5G. Amb aquest objectiu, el febrer del 2019 el Departament de Polítiques Digitals va aprovar l’Estratègia 5G de Catalunya amb la qual es desplega un programa d’actuacions que s’estructura al voltant de cinc eixos: promoció, infraestructura, innovació, ecosistema i talent.

Aquest mateix mes de juny, la Comissió Europea ha donat llum verda al ‘Corredor 5G Mediterrani’ per convertir el tram fronterer de l’AP7 en un banc de proves del vehicle autònom i connectat. Es tracta d'un dels tres programes pilot elegits per Brussel·les per desenvolupar la tecnologia 5G en transports viaris i ferroviaris de llarga distància.

El Govern a les xarxes
undefined