El projecte europeu SteamOnEdu presenta una nova plataforma educativa que recull les millors iniciatives STEAM. Més de 150 persones ja s'hi han registrat a la plataforma amb l'objectiu de compartir les seves pràctiques, els seus recursos, els seus materials i estratègies. Ja hi ha més de 50 d'aquestes pràctiques implementades a nivell local, perfectament documentades.
Algunes d'aquestes, es clar, són catalanes. Alguns exemples són:
- Makers per a la inclusió és un projecte de Colectic que treballa per a desenvolupar activitats de divulgació que despertin interès i fomenten l'aprenentatge de persones relacionades amb la fabricació digital.
- mSchoolsToolbox és un programa d'educació multifacética de Mobile World Capital Barcelona, en associació amb la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i GSMA i es tracta d'un repositori en línia de contingut educatiu mòbil validat i provat per a escoles, mestres, pares i alumnes.
- El projecte Technovation Girls Global es va iniciar en 2009 amb l'objectiu d'augmentar la participació femenina en el camp tecnològic, en el qual les dones representen només el 30% de les persones treballadores dins l'àmbit tecnològic.
El projecte STEAMonEdu té com a objectiu augmentar l'adopció i l'impacte de l'educació STEAM invertint esforços en potenciar la comunitat de persones interessades i en el desenvolupament professional de les persones educadores i formadores. El projecte està adreçat a persones educadores que treballen en l'àmbit de les STE(A)M (en les seves segles en anglès: Ciència, tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques).
Treballa per a potenciar una xarxa de persones interessades en aquest àmbit, compartir experiències i dissenyar el pla d'estudis de capacitació i activitats d'aprenentatge perquè pugui ser aplicat per docents i persones educadores STE(A)M.
L'enfocament del projecte és reconèixer a les persones educadores com els pilars de la implementació de les polítiques educatives STE(A)M i donar suport al seu desenvolupament professional ja sigui mitjançant una formació combinada o mitjançant la seva participació en una comunitat d'iguals.
L'intercanvi d'experiència, col·laboració i treball creatiu d'aquesta comunitat serà recolzat per l'aprenentatge en línia i per una plataforma de "crowdsourcing". Com a resultat de la investigació i de l'aplicació de les tècniques creatives que seran fonamentals entre les persones membre de la comunitat, es produirà el marc educatiu STE(A)M, que inclourà competències, polítiques, metodologies, objectes educatius, etc.
Els objectius principals del projecte són:
· Generar una plataforma i comunitat en línia de persones educadores.
- Oferir una guia de bones pràctiques i polítiques educatives STE(A)M així com un kit d'eines i recomanacions per a la formulació de polítiques STE(A)M.
- Impulsar el perfil d'l'educador o educadora STE(A)M, segons els principis d'ESCO (classificació europea multilingüe d'habilitats, competències, qualificacions i ocupacions.
- Proposar un marc de competències digitals STE(A)M, per a dissenyar i implementar activitats educatives STE(A)M i planificar el desenvolupament professional de les persones educadores.
- Una enquesta en línia d'autoavaluació del marc de competències digitals STE(A)M per organitzacions educatives i persones que implementen polítiques educatives STE(A)M.
· Crear un curs semipresencial impartit a través de la seva plataforma en línia.
Els socis del projecte hi participen set socis:
- ALL DIGITAL (Bèlgica)
- Stati Generali dell’Innovazione – SGI (Itàlia)
- DAISSy Research Group – CTI i PDEDE / Ministry of Education Lifelong Learning and Religious Affairs (Grècia)
- Helliwood, 21st Century Competence Centre (Alemanya)
- Educating for an Open Society Romania Foundation (EOS) (Romania)
- Cooperativa Colectic (Catalunya)
El projecte està cofinançat pel programa Erasmus+.