Equip mèdic de l'hospital Lazzaro Spallanzani on s'ha fet la primera prova de la vacuna (Reuters/Yara Nardi)

Itàlia comença a assajar en humans una vacuna contra el coronavirus

El fàrmac podria estar a punt per a la primavera, segons els investigadors que hi estan treballant

Redacció / AgènciesActualitzat

Itàlia s'ha afegit a la llista de països que ja proven una vacuna contra el coronavirus en humans. Aquest dilluns s'ha injectat una dosi a una dona de 50 anys i al llarg de 24 setmanes s'administrarà a un total de 90 voluntaris, la majoria personal mèdic.

Ho ha anunciat a Twitter el ministre de Sanitat italià, Roberto Speranza:

"Una notícia important: avui ha començat l'experimentació en humans de la vacuna italiana. La intel·ligència i la investigació del nostre país és al servei del desafiament mundial per derrotar la Covid."

El preparat s'ha desenvolupat íntegrament a Itàlia, que espera poder produir la vacuna durant la primavera.

"Necessitem 24 setmanes per completar la primera fase. Reduir el temps d'experimentació no és útil. És un protocol complex i escrupolós per garantir la plena seguretat."

Així ho expressava el director científic de l'hospital Lazzaro Spallanzani on s'estan fent els assajos, Giuseppe Ippolito.

El director sanitari del mateix centre sanitari, Francesco Vaia, ha explicat que ara es prova en voluntaris a Itàlia, però que la segona i la tercera fase de l'experimentació es farà, probablement, en un país llatinoamericà "on el virus està en fase de creixement".

La vacuna ha estat creada, produïda i patentada per l'empresa biotecnològica italiana ReiThera i ja ha superat les proves preclíniques fetes tant "in vitro" com en animals. El projecte compta amb una inversió de 5 milions d'euros que financen el Ministeri d'Investigació i la regió del Laci.

La companyia té una capacitat de producció de milions de dosis i ha anunciat que donarà prioritat a Itàlia per a la distribució.

Itàlia va ser el país d'Europa més colpejat per la pandèmia de coronavirus al començament de l'emergència sanitària i va ser el primer a confinar tota la població.

Després del desconfinament al juny han aparegut nous focus a tot el país, però les xifres estan per sota d'Espanya o França, per exemple.

Des del començament de la crisi al febrer, el total de casos a Itàlia ha estat de prop de 260.000 i han mort 35.437 persones.

La Llombardia i la regió del Laci són els principals punts amb augment de contagis diaris.

Les autoritats regionals atribueixen aquest augment a la tornada de vacances de milers de persones, tant de l'estranger com d'altres parts d'Itàlia i de l'illa de Sardenya.

Als ciutadans que arriben d'Espanya, Grècia, Malta i Croàcia - considerats de risc - se'ls obliga a fer-se la prova de la Covid o a portar un certificat de negativitat.

L'OMS és optimista davant l'evolució dels assajos clínics i demana als estats que inverteixin en el mecanisme de col·laboració que s'ha creat per facilitar un accés equitatiu a les vacunes.

Rússia i la Xina també han anunciat la investigació de vacunes en estat avançat. La setmana passada la Xina va assegurar que ja ha registrat la patent d'una de les possibles vacunes que ha elaborat contra el coronavirus, tot i que encara està a la tercera fase de proves.

Per la seva banda, Rússia afirma que ja ha començat la producció de la vacuna contra la Covid-19. Aquesta vacuna s'ha desenvolupat des del maig amb el nom de Gam-COVID-Vac i la intenció és començar a comercialitzar-la a finals d'agost amb el nom de Sputnik V.

ARXIVAT A:
Anar al contingut