APLICACIÓ DE RASTREIG

Més de 120 acadèmics reclamen més transparència amb l'app 'Radar Covid'

El manifest denuncia que avui dia encara no s'ha publicat cap documentació sobre el disseny de la plataforma, sobre la seva implementació ni sobre el procés d'integració a les autonomies

undefined54456607 una persona hace uso desde su tel fono m vil de la aplicaci 200812192816 / Jesus Hellin

Es llegeix en minuts
Valentina Raffio

L’aplicació mòbil ‘Radar Covid’ es va presentar fa uns mesos com una de les grans promeses per millorar les tasques de rastreig sobre la Covid-19. Es preveu que aquest setembre comenci a funcionar a diferents autonomies. I, a falta de pocs dies perquè arrenqui la seva missió, sorgeixen els dubtes sobre el seu funcionament. Més d’un centenar d’acadèmics reclama al Govern més transparència en l’aterratge d’aquesta eina als mòbils dels espanyols.

«Avui dia, no s’ha publicat cap documentació sobre el disseny del ‘Radar Covid’, sobre la seva implementació ni sobre el procés d’integració de les comunitats autònomes», denuncien els experts en un manifest fet públic aquest dissabte. Els experts, al contrari, reclamen que tant el codi com la documentació sobre aquesta ‘app’ estiguin disponibles en obert. L’objectiu és que tant els científics com la societat civil «tinguin la capacitat d’escrutini necessària» per identificar els punts forts i les flaqueses d’aquesta eina, que en el futur serà clau per frenar els contagis.

La iniciativa posa cinc peticions sobre la taula. Primer, la creació d’un reposador que permeti analitzar tots els elements del codi de l’aplicació, com els relatius a la seva ubicació, administració i seguretat. Segon, la publicació de l’historial de modificacions aplicades. Tercer, un informe del disseny i la configuració del sistema, així com de la seva inclusió i accessibilitat. Quart, un informe detallat sobre els mecanismes de monitoratge i les garanties de privacitat. I finalment, una avaluació de l’impacte de la protecció de dades.

Lluita per democratitzar l’‘app’

En l’origen d’aquesta petició, doncs, hi ha una lluita per la transparència. «La legitimitat de l’‘app’ depèn del seu grau d’inclusivitat i democratització», destaquen els acadèmics reunits en aquest nou manifest, en què s’engloben firmes de diferents nacionalitats i àmbits del coneixement. Entre els signants destaquen científics computacionals, informàtics, experts en seguretat de dades, juristes i professionals amb recorregut en el món de la bioètica.