Salut

:

Vergés i Bargalló posen en valor el projecte de les escoles sentinella per seguir el curs de la pandèmia als centres educatius

query_builder   8 setembre 2020 19:29

event_note Nota de premsa

• L’actuació completa l’estratègia de cribratges dirigits en l’àmbit escolar, que servirà per a fotografiar com estan les zones amb més incidència
Un moment de la roda de premsa, aquesta tarda al Departament.

La consellera de Salut, Alba Vergés, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, han posat en valor la importància que tindrà el projecte de les escoles sentinella en el seguiment i evolució de la pandèmia de la COVID-19 als centres educatius d’arreu del país.

Cal recordar que aquest projecte, presentat avui en roda de premsa, completarà l’estratègia de cribratges dirigits en l’àmbit escolar –uns 500.000 aproximadament-  que pretén evitar tancaments massius, tant d’escoles com d’altres serveis. Se seguirà, així, una estratègia poblacional dirigida, a partir dels centres educatius, que servirà per a fotografiar com estan les zones amb més incidència, en tant que és una mostra parcialment representativa i es poden extrapolar resultats per conèixer la incidència en la zona. A més, això permetrà acostar els cribratges a la comunitat i fer una acció envers la comunitat educativa, de caire transversal, que inclogui altres mesures -com la monitorització, la implementació de mesures complementàries com les ràtios i la higiene de mans. Tot plegat -dirigit tant a alumnes com a docents, a les escoles i als centres de secundaria- també protegirà la població més vulnerable: la detecció dels casos asimptomàtics tallarà les cadenes de transmissió en l’àmbit familiar i evitarà posar en risc gent gran i avis.

Pel que fa a les escoles sentinella –que completen l’estratègia de cribratges inicials i s’emmarquen en el Pla de Monitoratge i Avaluació de la COVID-19-,  serviran per fer seguiment de l’evolució de la pandèmia en l’entorn dels centres educatius i especialment en edat pediàtrica. En concret, seran una cinquantena de centres de tot el país, seleccionats amb la voluntarietat i el compromís de les direccions i representatius per criteris epidemiològics, organitzatius, estructurals i territorials. De fet, seran utilitzades com a unitat d’estudi en les que s’implementin investigacions adreçades a contestar les preguntes de recerca, els resultats de les quals, eventualment, s'extrapolen al conjunt de la població escolar de Catalunya.

Dinamitzar els esforços contra la pandèmia

L’objectiu principal del Pla de Monitoratge i Avaluació serà dinamitzar els esforços globals contra el SARS-CoV-2 amb projectes de recerca aplicada i operativa, que generin informació i noves evidències per millorar els protocols d’actuació, les intervencions preventives i la planificació sanitària en relació a aquesta infecció. “Aquest pla és imprescindible per poder mantenir les escoles obertes, i per adaptar les recomanacions si així ho recomana la evidència científica”, ha dit la consellera Vergés. La titular de Salut ha subratllat que el Departament sempre ha considerat la recerca com un pilar principal, i ha emfatitzat que davant un virus pel qual no hi ha evidència científica suficient, és indispensable promoure-la i recolzar-la. En aquest sentit, cal recordar que Salut finança 19 projectes de recerca aplicada per un valor de 4M€. “I cal fer-ho més encara en els infants, on la manca d’estudis s’evidencia. Per això, com a sistema de Salut de Catalunya, construïm evidència científica des del nostre país, per assegurar un entorn el més segur possible pels nostres infants, professors, família i per tota la ciutadania”, ha resumit.  La titular de Salut ha reiterat que els centres escolars han d’obrir, de la manera més segura possible “per garantir el dret a l’educació de tots els nostres infants i joves, així com per poder socialitzar-se, aprendre, i compartir amb els seus companys i companyes”.

Per la seva banda, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha destacat que el macrocribatge poblacional donarà “molta informació en el sistema de salut i molta garantia en el sistema educatiu, i té uns elements centrals que són aquestes escoles sentinelles on s’hi efectuarà el cribratge”. Ha afegit que “el millor reflex de la comunitat és l’escola, perquè hi ha el reflex de tots els orígens, situacions, edats... qualsevol  cosa que passa a la societat la rep l’escola. L’escola és un sentinella de la societat”. També ha assegurat que “aquestes escoles sentinelles també són el nostre suport decidit en aquesta lluita contra la pandèmia”. Bargalló ha remarcat que el més important dilluns vinent no és tant les mesures de seguretat, higiene i prevenció, com “que els alumnes tornin a tenir el seu dret a l’educació i a la socialització”. El titular d’Educació ha remarcat que “després de casa seva, no hi haurà un lloc més segur pels nostres infants i joves que la seva escola”.

Per la seva banda, el director general de Recerca i Innovació en Salut, Robert Fabregat, ha dit que el projecte servirà per fer una auditoria constant de les mesures aplicades a les escoles. “Potser en uns mesos les evidències varien i tot plegat ens ajudarà a actualitzar-nos constantment, a optimitzar protocols d’actuació i a poder donar resposta a les preguntes que genera la pandèmia”, ha dit. Per últim, el director del director del CEEISCAT, Jordi Casabona, ha posat el projecte com a exemple de “recerca operativa”, en tant que servirà per a observar sistemàticament i analitzar bé què passa, per a fer propostes de millora en base a l’evidència científica i per a tenir un marc de treball conjunt i coordinat que creï consens.

Fitxers adjunts

PDF | 1085