Quan
Data29.10.2020 - 29.10.2020
Afegeix al calendari de GoogleMes informació:
Idioma: Castellà
Inscripcions gratuïtes
La jornada es retransmetrà a través de la plataforma ZOOM. Es recomana descarregar l’aplicació de ZOOM (https://zoom.us/download) abans de la sessió. En cas de seguir-la online, utilitzeu preferenment els següents navegadors: Internet Explorer 10 o superior; Chromium Edge 80 o superior; Google Chrome 53.0.2785 o superior; Safari 10.0.602.1.50 o superior; y Firefox 76 o superior.
Disponible la presentació de la sessió en línia sobre els acords de subvenció al proper programa marc de recerca i innovació, Horizon Europe 2021-2027. S’informarà de la novetats que afecten els aspectes legals i financers i es tractarà específicament aspectes relacionats amb les normes generals de finançament i canvis en les despeses de personal.
La sessió està adreçada a la comunitat de recerca i innovació de Catalunya i en particular a gestors de projectes de recerca i innovació internacionals. Tots aquells que tingueu consultes, ens les podeu fer arribar a spei.agaur@gencat.cat abans del 25/10/2020. Aquestes consultes s’enviaran als ponents per adaptar millor la sessió a les necessitats i interessos dels participants. (No s’acceptaran preguntes relacionades amb aspectes concrets d’un projecte o una entitat. L’enviament d’una pregunta no comporta automàticament el seu tractament durant la sessió).
Ponents:
Equip de Punts Nacionals de Contacte d’Aspectes Legals i Financers (CDTI-SOST; FECYT; CSIC; i UPV)
A continuació, trobareu les respostes a algunes preguntes que van quedar sense resoldre durant la sessió "Acords de Subvenció a Horizon Europe" celebrada el passat 2020.10.29 per AGAUR i revisades pels NCP d'aspectes legals i financers. És important considerar que el programa definitiu encara no està aprovat i alguna informació podria estar subjecta a canvis o no ser completa. Adjuntem també una secció sobre dubtes recurrents sobre el finançament Lump Sum:
Més detall sobre la simplificació en els escrutinis ètics:
En realitat hi ha més continuïtat que una altra cosa i seguirà descansant en autodeclaracions de el beneficiari
Que passa en el cas que les entitats que emetin factures internes no puguin identificar els costos indirectes associats ?.
Es pot fer servir el 25% general: em temo que no
Tractament dels costos d'instal·lació en els costos d'equips:
Al meu entendre, això no canvia en relació amb H2020 i per tant, són elegibles si són necessaris i compleixen amb la resta de criteris generals d'elegibilitat). Per tornar a resumir com quedarien els equips en HE:
Es va a oferir la possibilitat de distingir entre el cost de la construcció de l'prototip, davant el dels equips que el formen, perquè el primera pugui ser sempre considerat com a cost corrent (si és pràctica habitual de l'organització), mentre que a el segon cas, només ho seria si aquests equips deixen de tenir valor comptable, un cop el propi és finalitzat.
Es va a activar l'opció de llistar determinats equips en la Convocatòria el cost es podrà imputar a el 100%
Declaració de participació exclusiva en projectes HE: desapareix
Sobre Open Access desapareix l'opció "Green Route"?
-Serà obligatori pujar l'article en un repositori de manera immediata (o com a més tard a el mateix temps que la seva publicació) .Per tant, l'opció d'accés obert verda ( "ruta verda"), és a dir dipositar en un repositori institucional o temàtic un article revistat (postprint) o un article sense revisar (preprint) i la "ruta daurada" publicar en una revista nascuda per publicar en accés obert, no desapareix. Si desapareix el finançament d'accés obert híbrida ( "hybrid open access"), és a dir aquelles que contenen una barreja d'articles d'accés obert i articles d'accés per subscripció. Els editors que segueixen aquest model només proporcionen accés obert per a aquells articles individuals pels quals els autors paguen una tarifa de publicació o de processament dels mateixos (pagar per publicar).
LUMP SUM
En lump sum es finança per activitat finalitzada, que paràmetre s'utilitza per saber que una activitat ha finalitzat i per tant la CE realitza el seu pagament.
Cada activitat és un WP i en els interim payments post reporting únicament es pagaran els imports corresponents a WPS finalitzats.
A la finalització de el projecte si es pagaran els WPS no finalitzats, en la mesura que aquests s'hagin completat (per exemple, si es considera que un WP s'ha realitzat a l'85% la Comissió pagarà el 85% de l'import corresponent a aquest WP , per això el consorci ha de tenir clar qui ha fet què i el cost de cada tasca i com penalitzarà l'incomplidor, per repartir aquest percentatge final que és possible que es cobri, però com et deia, això ja és una cosa intern de l'consorci.
Relació entre budget i workpackages: si en un WP hi ha algunes tasques atribuïdes a diferents partners, i alguns entre ells no compleixen amb la feina, el WP leader podria perdre els diners?
A considerar:
-En el disseny dels WPS s'ha de tenir en compte els reporting periods i que, en la mesura del possible, es faci coincidir la finalització dels WP amb la data de reporting. Però això s'ha de fer només si és possible i raonable. No es poden crear WPS artificials perquè això sigui així, per exemple dividint un WP en 2. Això sí que es pot fer amb els WPS horitzontals (management, comunicació, ...), es pot incloure, per exemple, un WP de management RP1 i un altre de management RP2.
-S'ha de fer un major seguiment de la realització de les tasques, qui realitza què i que no hi hagi retards, ja que el retard en la realització d'una tasca pot afectar negativament a la resta de socis que treballin en la mateixa al no cobrar el seu import fins a la finalització de el projecte. A nivell de consortium agreement crec que és convenient incloure un pressupost detallat per tasques i socis, no només per WP com apareix en la proposta i en el grant agreement. Això permetrà fer un seguiment més adequat i delimitar clarament les responsabilitats entre els socis.
En el pressupost d'un lump-sum es be incloure auditoria interna en els costos (fase presentació de proposta):
En un projecte lump sum pilot no es requereix cap tipus de justificació de costos, ni per tant auditoria dels mateixos. En aquest tipus de projectes les auditories seran sempre tècniques, sobre la correcta execució de l'acció, però mai financeres.
Algunes recomanacions sobre el Consorci Agreement en el cas d'un lump sum (ens basem en el model DESCA).
Alguns aspectes a considerar:
5 Section: liability towards each other: han de quedar clares les conseqüències i responsabilitats quan es perd el finançament d'un WP per culpa d'un soci incomplidor. En quins casos es va a exigir aquesta responsabilitat i el seu abast
7 Section: financial provisions: les parts no seran finançades pels seus costos, sinó pels WP finalitzats i acceptats per la Comissió. Atès que el coordinador no va tenir control sobre les despeses incorregudes, s'ha d'establir un calendari de pagaments indicant les condicions perquè es pugui distribuir el finançament i els imports que es distribuiran, casos en què el coordinador pot retenir el finançament i en resum, tots aquells mecanismes que permetin a l'coordinador "controlar la situació".
Atès que el pressupost de el projecte únicament es detalla per WP i per beneficiari, no està de més incloure un pressupost per tasca i per beneficiari, perquè, en el cas que no es completin totes les tasques d'un WP, quedi establert el cost de cada tasca, la responsabilitat de l'incomplidor i el que correspon a cada soci en cas de rebre un pagament parcial a la finalització de el projecte.
La negociació dels pagaments de pre-finançament es recomana no fer-ho de manera percentual sinó respecte a activitat realitzada.
Es coneix algun projecte en marxa amb Lump Sum, que hi hagi fet un primer report?
Lamentablement la major part dels pilots de lump sum tenen el primer reporting a 2021, pel que de moment tenim poca experiència sobre com seran exactament aquests reporting.