El mal ús de la mascareta amb coneguts explicaria l'alt nombre de contagis a Espanya

La UPC trasllada a la Comissió Europea un estudi que relaciona les preocupants dades de coronavirus a l'Estat amb el fet de no portar mascareta correctament amb amics i familiars

RedaccióActualitzat

Caminar pel carrer amb mascareta però treure-se-la amb amics i familiars. Aquest és el motiu que una recerca de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) apunta com a resposta a una pregunta habitual els últims mesos: per què Espanya és el país d'Europa amb més contagis? Què fa malament respecte a altres països?

Investigadors del Biocomsc, el grup de recerca de Biologia Computacional de la UPC, identifiquen com a clau el mal ús que fem de la mascareta quan estem amb amics i família.

L'investigador del Biocomsc Enric Álvarez va avançar aquest dilluns a "Els matins" de TV3 que aquest estudi fet a Barcelona revela per què Espanya està tan malament respecte a altres països: "No pot ser que no portem la mascareta quan l'altra persona és un conegut o un familiar no convivent."

"La idea que tenim és que la gent està portant la mascareta amb percentatges molt elevats amb gent que no coneix i que cau absolutament en picat amb les persones que coneix. Més del que ens podríem haver pensat. Això intenta respondre aquesta pregunta que s'ha fet tanta gent tantes vegades: com és que a Espanya estem tan malament si tothom porta mascareta. No la portem on cal."

ÚS DE LA MASCARETA
Ús de la mascareta al carrer, als supermercats, a les terrasses dels bars i als parcs, segons l'etudi de la UPC (CCMA)

Els indicis dels investigadors apunten, doncs, que abaixem la guàrdia quan coneixem la persona que tenim al davant. I és precisament en aquests entorns quan hi ha més risc de transmissió del virus i quan la mascareta és més necessària.

Un grup de persones amb mascareta en una terrassa d'un bar de Cambrils
Un grup de persones amb mascareta en una terrassa d'un bar de Cambrils (ACN/Mar Rovira)

Després d'analitzar una mostra de més de 3.000 persones a Barcelona distribuïdes per entorns i per districtes, l'estudi conclou que a les terrasses de bars i restaurants només un 2% porten mascareta i als parcs públics, només un 8% de mitjana.

En reunions a parcs on es troben més de dues persones per xerrar, el percentatge és per sota del 10% tot i ser, en principi, obligatori. En els parcs petits més urbans el percentatge pot ser superior.

Dos voluntaris de Protecció Civil controlant l'ús de mascareta entre diversos veïns de Reus asseguts en un banc del passeig Sunyer (ACN/Roger Segura)

Als supermercats, en canvi, un 95% dels enquestats assegura que porta la mascareta.

Els investigadors recalquen que precisament molts ciutadans es treuen la mascareta on precisament els seria més útil, ja que hi ha més risc de transmissió del virus quan parlem amb algú que quan caminem pel carrer.

Una veïna de Castelldefels comprant fruita en un establiment amb guants i mascareta (ACN/Norma Vidal)

Ara bé, els investigadors admeten que els percentatges podrien ser diferents en altres poblacions. Per això, el Biocomsc demana la col·laboració de la ciutadania a través de l'etiqueta #portembémascareta. "Ens agradaria saber on és així. I per això, res millor que preguntar. A la vostra població, us quadren els valors? Si us plau, contesteu amb #portembémascareta".

Alguns usuaris ja han aportat dades:

El grup de recerca ha traslladat aquest informe a la Comissió Europea. Catalunya ha arribat a l'inici del curs sense haver aconseguit doblegar la corba de contagis de Covid, tal com s'havia proposat el govern fa 15 dies.

Un ciutadà de Barcelona que duu correctament la mascareta
Un ciutadà de Barcelona que duu correctament la mascareta (ACN/Andrea Figueras)
ARXIVAT A:
Coronavirus