Ajut europeu a l’IRBLleida per consolidar la Plataforma Lipidòmica de Catalunya

En el projecte hi participen la Universitat de Lleida, el centre de recerca Agrotecnio, i Gestió de Serveis Sanitaris de Lleida

L'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) ha rebut un ajut europeu per desenvolupar i consolidar la Plataforma Lipidòmica de Catalunya (PLICAT). El projecte té el suport del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), concedits per la Secretària d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, i la col·laboració institucional de la Universitat de Lleida (UdL), la Fundació Centre de Recerca en Agrotecnologia (Agrotecnio) i de Gestió de Serveis Sanitaris-Aliança Estratègica ICS-GSS. FEDER aporta el 50% del cost de l'actuació, 625.000€. Les administracions participants i l'IRBLleida aporten el 50% restant: l'IRBLleida aporta el 64% (400.000€), la UdL aporta el 23,20% (145.000€), i Agrotecnio i l'Aliança ICS-GSS aporten cada un el 6,40% (40.000€).

PLICAT vol ser referent en l'estudi dels lípids (greixos) en la recerca biomèdica, així com en estudis de l'industria farmacèutica i alimentària. Es tracta d'una plataforma d'alta tecnologia que integra diferents equipaments científics complementaris d'avantguarda que permeten l'estudi complert del lipidoma (perfil complert de lípids) d'una mostra biològica (sang, cèl·lula, teixit o organisme, entre d'altres).

El catedràtic Reinald Pamplona, i la professora agregada Mariona Jové, ambdós professors de Fisiologia de la UdL i investigadors de l'IRBLleida, lideren el projecte. "PLICAT permetrà l'anàlisi de milers de molècules de lípids diferents de qualsevol sistema biològic, fet que facilitarà conèixer el paper dels lípids en la salut i en la patologia humana, i pot jugar un paper clau en el desenvolupament d'una medicina personalitzada" ha explicat Pamplona. "El desenvolupament del coneixement i de les aplicacions en lipidòmica és el futur per tal d'avançar tant en la recerca bàsica com en l'aplicada. La creació d'aquesta plataforma situarà Lleida com a punt de referència català de lipidòmica permetent establir noves col·laboracions nacionals i internacionals, això ajudarà a desenvolupar els projectes de recerca i industrials de la institució", ha matisat Jové.

Els ajuts FEDER concedits per la Secretària d'Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, tenen l'objectiu de dotar la comunitat científica d'equipaments i plataformes que potenciïn l'excel·lència científica i tecnològica, especialment la relacionada amb les tecnologies facilitadores transversals recollides en l'Estratègia de recerca i Innovació per a l'Especialització Intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT). Aquest projecte forma part dels set projectes cooperatius finançats per la Generalitat de Catalunya destinats a la creació, construcció, adquisició i millora d'equipaments i plataformes científiques i tecnològiques de Catalunya.

Aquest projecte està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020 amb un ajut de 625.000€.

Els investigadors Mariona Jové i Reinald Pamplona del grup de recerca Fisiopatologia Metabòlica