RAC1ncentrat
I després, de 8 a 12 h
El món a RAC1
amb Jordi Basté

L’última entrevista al Dr. Baselga: “A finals d’any hi haurà més d’una vacuna disponible”

‘EL MÓN A RAC1’

El novembre del 2020 el doctor Baselga assegurava que al gener ja hi hauria 3.000 milions de dosis d’AstraZeneca que es podrien començar a posar el març del 2021

Mor als 61 anys l’oncòleg Josep Baselga, referent en la lluita contra el càncer

Horizontal

Josep Baselga creu que a finals d'aquest mes hi haurà més d'una vacuna contra el covid-19.

R1

Els avenços per tenir disponible una vacuna contra el covid-19 estan cada vegada més a prop. Tot i els pocs mesos d’investigació, alguns laboratoris estan en una fase molt avançada i les primeres dosis podrien arribar molt aviat.

El vicepresident executiu de Recerca i Desenvolupament en Oncologia d’AstraZeneca, el doctor català Josep Baselga, ha explicat en una entrevista a El món a RAC1 que d’aquí a poques setmanes diverses farmacèutiques ja podrien tenir llesta una primera vacuna.

Segons Baselga, ara mateix, a tot el món s’estan desenvolupant 175 vacunes, totes diferents. D’aquestes, 35 estan en assajos clínics amb malalts i deu estan en fases finals. Explica que tant AstraZeneca com dues o tres empreses més podrien tenir resultats a finals d’aquest mes o, com a molt tard, al desembre.

Ara mateix hi ha quatre vacunes en fase tres. A partir d'ara i fins a finals d'any és molt probable que una, dues o tres ja tinguin els resultats. Aquestes vacunes funcionen, generen anticossos i una immunitat cel·lular contra el virus. Estem parlant de novembre o, com a molt, de finals d'any”

El doctor Baselga ha explicat que un cop es demostri que són segures caldrà distribuir-les, i això encara requerirà uns mesos més. Per això creu que es podria començar a aplicar cap a finals del primer trimestre del 2021.

En aquest sentit, ha explicat que la farmacèutica s’ha compromès a repartir les vacunes a tot el món i no només als Estats Units o a Europa. El doctor també ha detallat el nombre de vacunes que estaran disponibles al gener.

La disponibilitat serà tan ràpida perquè AstraZeneca va prendre la decisió de començar a fabricar-ne milers de dosis abans de tenir els resultats definitius.

Hem començat a produir milions i milions de dosis de vacunes abans de saber si funciona perquè no volem esperar els sis mesos. A inicis d'any tindrem tres mil milions de dosis de la vacuna d'AstraZeneca i la resta tindran xifres semblants”

Baselga també ha detallat que la vacuna la vendran a preu de cost i això vol dir que es podrà comprar per dos euros. La d’AstraZeneca requerirà l’administració de dues dosis i la segona s’haurà de posar 28 dies després que la primera.

Un estiu relativament normal

El vicepresident executiu de Recerca i Desenvolupament en Oncologia d’AstraZeneca creu que un cop arribi la vacuna encara costarà recuperar la normalitat, però augura que la situació es començarà a relaxar.

No tornarem mai a la normalitat del que teníem fins ara, però a l'estiu podrem tenir una vida relativament normal. Passarem un hivern horrorós, venen uns mesos duríssims, però al començament de l'any la situació començarà a canviar i podrem tirar endavant”

Segons Baselga, els testos ràpids massius també seran importantíssims a l’hora de recuperar la normalitat perquè es podran fer proves abans de pujar a un avió, d’entrar a un concert, un partit, una sala de teatre i, per tant, s’hi podrà accedir amb més tranquil·litat.

Tractament amb anticossos

Baselga també ha donat detalls d’una altra investigació que s’està fent paral·lelament a la vacuna i que podria ajudar a salvar la vida de les persones amb un sistema immunitari dèbil. Segons el doctor, la investigació amb anticossos monoclonals avança a molt bon ritme i també e s podrien començar a administrar a finals del primer trimestre del 2021.

La vacuna ajudarà moltíssim però no és l'única solució. Una altra solució importantíssima són els anticossos monoclonals que estem fent per mecanismes de producció d'enginyeria molecular superespectacular. Calculo que en tindrem a finals del primer trimestre de l'any que ve. N'hi ha menys que de vacunes però se n'estan desenvolupant 16”

Sobre les persones que ja han passat el virus, el doctor no té clar si s’hauran de vacunar. El que és més clar és que la immunitat que adquireixen després de passar el virus és de llarga durada.

Queda claríssim que les persones que han passat la malaltia tenen un estat d'immunitat duradora. No sabem si d'un any o dos, però no són sis mesos”

D’altra banda, Baselga s’ha mostrat contrari a un confinament total a Catalunya perquè creu que no és viable, i aposta pel model que s’ha seguit a Nova York, amb mesures perimetrals en determinades zones.

Avenços importants en el càncer

Coronavirus a banda, l’expert en oncologia també ha destacat els passos endavant que s’estan fent en la detecció precoç del càncer i assegura que molt aviat es podrà començar a fer una biòpsia líquida que permetrà reduir la mortalitat dels pacients.

Estem fent els estudis clínics, en un any i mig en tindrem els resultats. Aquestes biòpsies líquides demostren que hi ha un tumor, per tant, des del punt de vista sanitari s'hauria d'accelerar al màxim que aquest test estigui disponible per a la població”

Baselga ha explicat que amb aquesta biòpsia els petits tumors que ara no es detecten es podran aturar gràcies al rastre que deixen a la sang. D’aquesta manera es podrà actuar molt més ràpid i evitar tractaments agressius a persones que no els necessiten i que ara es fan per prevenció.

Recupera l’entrevista de Jordi Basté amb el vicepresident executiu de Recerca i Desenvolupament en Oncologia d’AstraZeneca, Josep Baselga:

Josep Baselga: “Entre novembre i finals d’any ja hi haurà més d’una vacuna disponible”

00:00 33:57