Actualitat

Creatio i DataScience col•laboren per desenvolupar un model in silico per al cribratge de fàrmacs en malalties neurodegeneratives

El grup de Cèl·lules Mare i Medicina Regenerativa i el grup Computer Vision and Machine Learning,  de la Universitat de Barcelona, han establert una aliança estratègica amb l’objectiu d’estudiar el desenvolupament de zones del cervell danyades per les malalties neurodegeneratives mitjançant tecnologies d’aprenentatge profund o deep learning.

El desenvolupament comú del model in silico permet fer simulacions, crear models matemàtics i visualitzar els processos mèdics i biològics, cosa que permet fer prediccions i simulacions, amb la màxima precisió, de processos biològics reals en un entorn virtual, i anticipar així possibles reaccions d’un fàrmac en les persones.

Aquest model, que està sent desenvolupat per modelitzar la malaltia neurodegenerativa de Huntington, permetrà, basant-se en els resultats obtinguts a partir d’anàlisis d’alt rendiment de la diferenciació de cèl·lules mare pluripotents humanes, dur a terme estudis de cribratge farmacològic in silico per a aquesta devastadora malaltia que a dia d’avui no té tractament efectiu.

La col·laboració entre Creatio i DataScience@UB és un exemple clar de l’evolució de l’experimentació mèdica. Els avenços en intel·ligència artificial en matèria de dades biològiques es tradueixen en el desenvolupament de models in silico com a opció de futur, per la seva capacitat per accelerar els processos de desenvolupament de medicaments. A més, aquesta col·laboració permetrà continuar avançant en tècniques innovadores per aconseguir una transversalitat de coneixements que permetin desenvolupar possibles tractaments per combatre la complexitat de les malalties neurodegeneratives a les quals s’enfronta la societat d’avui dia.

Aquests dos grups estan reconeguts com a centres de qualitat per l’AGAUR (2017 SGR 1408; 2017 SGR 1742), i formen part dels centres Creatio i DataScience@UB, identificats per Acció amb el segell TECNIO pel fet de desenvolupar les tecnologies més innovadores del sistema R+D+I de Catalunya, tenir capacitats tecnològiques diferencials i transferir-les a l’empresa. El projecte està parcialment finançat per la Fundació CHDI per a la cura de la malaltia de Huntington,  que des de l’any 2012 confia projectes d’investigació a Creatio.