Empresa i Treball

Imatge de la reunió telemàtica

UNIVERSITATS

Conseller Tremosa: "És necessari que les universitats participin en projectes tractors de país que permetin tenir unes línies de reconstrucció efectives per a Catalunya"

query_builder   2 novembre 2020 18:17

event_note Nota de premsa

UNIVERSITATS

Imatge de la trobada telemàtica

El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha assegurat avui que “és necessari que les universitats participin en projectes tractors de país que permetin tenir unes línies de reconstrucció efectives per a Catalunya”. Tremosa ha fet aquestes declaracions en el decurs de la reunió que ha mantingut aquesta tarda amb els presidents dels consells socials de les set universitats públiques catalanes per analitzar el paper del sistema universitari català en el pla de recuperació del país, on el procés de captació de fons europeus serà molt rellevant. Aquesta trobada específica del conseller Tremosa amb els presidents d’aquest òrgan de representació de la societat a les universitats públiques catalanes s’emmarca dins l’estratègia del Govern per maximitzar l’atracció d’aquest fons i la necessitat de sumar totes les sinergies possibles.

En aquesta línia, el conseller Tremosa ha avançat que la Comissió Europea prioritzarà aquells projectes d’inversió que siguin transversals –amb la participació de diferents agents econòmics i socials com ara universitats i empreses– i amb viabilitat a llarg termini. En definitiva, uns tipus de projectes “amb capacitat d’arrossegar de manera tractora les economies” i que, en el cas de Catalunya, “permetin definir de forma efectiva les línies de reconstrucció del país de cara a l’any vinent”.

El conseller Tremosa ha tornat a recordar que, encara que el Govern no té el paper de co-direcció dels fons que li correspondria, sí que té una clara intenció de canalitzar, incentivar i motivar els projectes de cara a accedir prioritàriament als 140.000 milions d’euros de recursos europeus per fer front a la crisi derivada de la pandèmia.

Durant la reunió, el conseller també s’ha referit a l’aportació inicial de 20 milions d’euros al sistema universitari per fer front a les despeses extraordinàries derivades de la Covid-19, així com al compromís de 51,1 milions d’euros per finançar els projectes de recerca que havien d’anar a càrrec dels fons Feder. A més llarg termini, Tremosa ha subratllat la necessitat de recuperar el pes de la despesa universitària en els pressupostos de la Generalitat, així com d’incrementar aquest pes respecte al PIB tal i com preveu el Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement.

El conseller també s’ha compromès a estudiar la millora del model universitari i el millor encaix del Consell Social en la governança de la universitat. Actualment, el Consell Social és l'òrgan mitjançant el qual la societat participa en la universitat, i la seva composició i funcions estan definides per la Llei d’universitats de Catalunya. Està integrat per quinze membres: nou persones representatives de la societat catalana, i sis membres de la universitat. Les funcions del Consell Social, definides per llei, s’agrupen en tres apartats: funcions de programació i gestió de l’activitat universitària; funcions econòmiques, pressupostàries i patrimonials; i funcions respecte a la comunitat universitària.

El Govern a les xarxes
undefined