Recerca i Universitats

SUR

Fins el 29 de novembre, l'SC'20 portarà centenars d'activitats de divulgació científica arreu del territori

Comença la Setmana de la Ciència 2020 dedicada a l'estat de la recerca sobre la COVID-19

El secretari d'Universitats i Recerca anima a la ciutadania a apropar-se a la ciència i viure-la mitjançant les activitats que s'ofereixen en l'edició virtual d'enguany

query_builder   13 novembre 2020 11:06

event_note Nota de premsa

SUR

La 25à edició de la Setmana de la Ciència a Catalunya 2020 (SC’20) s’ha inaugurat avui telemàticament en un acte que ha comptat amb la participació del secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, que ha animat a la ciutadania a apropar-se a la ciència i viure-la mitjançant les activitats que s’ofereixen en l’edició virtual d’enguany, que està dedicada a la recerca sobre la Covid-19. “La ciència és la resposta”, ha destacat Grau, que ha afegit que “la ciència és font de qualitat de vida i de millora en la societat”.

El secretari d’Universitats i Recerca ha assegurat que la ciència i els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 de l’ONU “són la millor garantia per superar les incerteses del futur” enmig de la crisi sanitària, econòmica i social per la pandèmia de coronavirus.

L’acte d’inauguració de l’SC’20 també ha comptat amb les paraules del director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), Jordi Portabella, i el president del Parlament de Catalunya, Roger Torrent, que també han destacat la importància de la ciència i de les activitats de divulgació científica com les que es promouen fins el pròxim 29 de novembre.

La inauguració de l’SC’20 ha continuat amb una conversa científica al voltant de la vacuna contra el SARS-CoV-2entre la investigadora Isabel Amat, directora d'Innovació de Reig Jofre, i Joaquim Segalés, investigador del Centre de Recerca en Sanitat Animal (IRTA-CReSA), incorporat per l'Organització Mundial de la Salut amb l'objectiu de trobar els models animals més idonis per desenvolupar els tractaments i la vacuna contra la pandèmia.

L’edició d’enguany posa el seu focus en la situació excepcional viscuda arran de la pandèmia de la COVID-19 i centra la temàtica en aquesta malaltia, la seva evolució global i l'estat de recerca sobre el coronavirus SARS-CoV-2. També es tractaran altres qüestions de rellevància com l'Any Internacional de la Sanitat Vegetal de la UNESCO, i el centenari del naixement de diferents personalitats històriques de l’àmbit de la recerca que han estat referents als seus respectius camps de coneixement.

La Setmana de la Ciència –impulsada per l’FCRI amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement, i la col·laboració de Fundació "la Caixa", Amgen, BBVA i BASF– celebra enguany el seu quart de segle apropant la ciència i la tecnologia a la societat. Durant aquesta edició, es portaran a terme centenars d'activitats de divulgació científica arreu del territori. Atesa la situació actual, el programa d'activitats s'ha adaptat a la situació sanitària, fent-se en suport virtual la major part de les jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs i tallers científics previstos.

Entre els personatges científics homenatjats enguany es troben el filòleg i lingüista Antoni Maria Badia i Margarit; el químic Enric Casassas i Simó; la química anglesa, Rosalind Franklin, clau en el descobriment de l’ADN; i l’escriptor i bioquímic Isaac Asimov. El meteoròleg, astrònom i sismòleg Eduard Fontserè i Riba s’afegeix als homenatjats per l’SC’20 pel 150è aniversari del seu naixement.

El Dia de la Ciència a les Escoles

El 18 de novembre es durà a terme una de les iniciatives més significatives de l'SC'20: el Dia de la Ciència a les Escoles, co-organitzat amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquesta jornada s'oferiran, per alumnes de 3r i 4t d'ESO de prop de 250 escoles, i en format virtual, quatre conferències a càrrec de sengles investigadores i investigadors sobre temàtiques com ara la intel·ligència artificial, l'epidemiologia, la genètica, i la sostenibilitat. Els investigadors explicaran de forma accessible la seva recerca i respondran a reptes científics que prèviament havien plantejat per vídeo als alumnes.

Com a cloenda de la 25a Setmana de la Ciència, el 27 de novembre tindrà lloc la final de la 2a edició del concurs "Els Monòlegs del Club de la Ciència", en un acte d’aforament reduït i retransmès per videostreaming des de la seu de l’FCRI a Barcelona. L'objectiu d’aquest concurs és fomentar nous formats de disseminació científica en català, així la iniciativa vol promoure una comunicació de la ciència àgil i entenedora, mitjançant monòlegs cientificotecnològics de 3 minuts de durada, fets per estudiants i professionals del sector.

El Govern a les xarxes
banner acords