El govern prepara un pla per "testar massivament la població"
Un sanitari amb dues proves d'antígens (EFE)

El govern prepara un pla per "testar massivament la població"

Ho ha afirmat la consellera de Presidència i portaveu del govern, Meritxell Budó

RedaccióActualitzat

La Generalitat treballa en "una estratègia per testar massivament la població". Ho ha anunciat la consellera de Presidència i portaveu del govern, Meritxell Budó, en la roda de premsa posterior al consell executiu.

"Hem comprat 8 milions de tests per fer tests massius. Cal una organització complexa", ha admès, i ha afegit que caldrà "anar veient com prioritzem en funció dels terminis d'entrega".

Ha estat en resposta a una pregunta sobre l'estratègia anunciada pel govern de la Comunitat de Madrid, que justament aquest dimarts al matí ha anunciat que vol testar tota la seva població abans de Nadal per facilitar les reunions familiars en aquestes dates assenyalades.

La intenció de la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, és fer gratuïtament tests ràpids d'antígens a les farmàcies.

No queda clar que es testi tota la població

Les paraules de Budó han dut a interpretar que el govern s'estaria plantejant testar tota la població de Catalunya. Salut, però, insisteix que l'estratègia del pla de cribratges encara no està tancada.

Els 8 milions de tests d'antígens arribaran de mica en mica. I el cribratge a tota la població només tindria sentit si es fes a tothom de cop. Tampoc no està tancat el paper que hi tindran les farmàcies.

Aquest dilluns, el Departament de Salut va explicar que estan preparant un protocol perquè la xarxa de farmàcies catalana pugui fer els tests d'antígens i es facin amb totes les garanties. Els titulars de les farmàcies ja han platejat els seus dubtes sobre el pla, tot i que estan negociant amb Salut i asseguren que estan preparats si s'arriba a un acord.

A més, hi ha discrepància científica sobre la fiabilitat d'aquests tests en persones asimptomàtiques. Jacobo Mendioroz, coordinador de la Unitat de Seguiment de la Covid de Catalunya, remarca que les mesures de prevenció no es poden rebaixar:

"Els tests antigènics són una eina formidable que poden ajudar al control de la pandèmia, però no són substitutius en absolut de les mesures que hem de prendre. Els testos donen una foto en un moment donat, però això no vol dir que, més enllà del moment concret en què una persona s'hagi fet un test, no hagi pogut contagiar-se unes hores abans i que el test no ho detecti."

La segona pota crucial és el rastreig. S'estan incorporant els reforços a la Xarxa de Vigilància Epidemiològica.

L'enquesta per estirar el fil dels brots serà molt més exhaustiva. Durarà una hora per saber de qui, quan i on s'ha contagiat cadascú. Tot per intentar que el virus no ens torni a desbordar.

ARXIVAT A:
Coronavirus Desescalada