Empresa i Treball

INDÚSTRIA

Es duplica en un any el finançament de startups i pimes catalanes a través de les plataformes 'fintech'

query_builder   29 novembre 2020 11:00

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

• Segons dades d’ACCIÓ, entre gener i setembre del 2020 les empreses catalanes han aconseguit 135 milions d’euros de finançament, la xifra més alta en els darrers set anys
  • Gairebé 500 pimes i empreses emergents han accedit al finançament mitjançant les entitats acreditades de ‘crowdequity’, ‘crowdlending’ i del descompte de factures els primers nou mesos de l’any
  • Per sectors, destaquen les operacions d’àmbits com la indústria, els serveis professionals, el gran consum, les tecnologies de la informació, l’alimentació i la construcció
Les startups i pimes catalanes han aconseguit 135,3 milions d’euros de finançament a través de les plataformes catalanes de crowdequity, crowdlending i descompte de factures (invoice trading) durant els primers nou mesos d’aquest 2020. Segons dades d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement-, aquesta xifra s’ha més que duplicat (+104%) en comparació amb el mateix període del 2019, quan es van registrar 66,3 milions d’euros en finançament provinent d’aquestes plataformes. De fet, és la xifra més alta dels últims set anys, des que aquestes entitats de finançament alternatiu van començar la seva activitat a Catalunya (l’any 2014).

D’aquesta manera, fins al setembre de 2020, 22 empreses catalanes han presentat els seus projectes als inversors en l’àmbit del crowdlending i han obtingut finançament, mentre que 16 ho han fet en crowdequity (13 han obtingut finançament). Pel que fa a l’invoice trading, s’han descomptat 7.333 factures a 456 empreses. Des del punt de vista sectorial, el gruix de les operacions es concentra en els àmbits de la indústria, els serveis professionals, el gran consum, les tecnologies de la informació, l’alimentació i la construcció. Per exemple, destaquen rondes d’inversió d’empreses com Methinks (1,25 milions d’euros), Tropicfeel (1,2 milions d’euros) o Rokubun (550.000 euros)

Les plataformes de fintech són entitats que faciliten capital, préstecs o descomptes de factures a través d’internet:

• Les plataformes digitals de crowdequity, o finançament col·lectiu d’inversió, es dirigeixen majoritàriament a startups i emprenedors. La plataforma agrupa inversors o microinversors de tot tipus -ja siguin particulars, professionals o fins i tot familiars i clients de l’empresa- i els connecta amb empreses que busquen socis que entrin a la seva societat. Els imports en aquest cas poden oscil·lar entre els 100.000 i els 300.000 euros.
  • Les plataformes de crowdlending, o finançament col·lectiu de préstecs, posen en contacte inversors amb pimes que ja tenen capacitat de generar ingressos però que necessiten un préstec. L’entitat analitza el risc de l’empresa i en fa públic el ràting a la pàgina web el seu projecte perquè els inversors facin les seves aportacions. Aquests préstecs poden arribar als 150.000 o 200.000 euros.
  • L’invoice trading, o descompte de factures, es dirigeix a pimes que descompten factures per necessitats puntuals de tresoreria de l’empresa. Acostumem a ser d’imports que varien entre els 3.000 i 20.000 euros, principalment.

Impuls de 50.000 euros de la Generalitat

La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ, ha renovat aquest mes d’octubre el conveni de col·laboració amb les plataformes de finançament alternatiu catalanes per impulsar la seva activitat. L’acord contempla que ACCIÓ destini 50.000 euros a les entitats catalanes Capital Cell, Crowdcube (crowdequity), ECrowd! (crowdlending), Finanzarel i Novicap (invoice trading) per tal que desenvolupin els seus propis plans de difusió i augmenti així el seu ús i coneixement per part de les empreses catalanes.

Les empreses interessades en accedir al finançament alternatiu poden fer-ho a través del Recomanador de Finançament Alternatiu, una eina online que recomana de manera interactiva, gratuïta i personalitzada les eines de finançament alternatiu que més s’adapten a cada empresa catalana. També poden dirigir-se al Servei d’Assessorament Financer d’ACCIÓ, un servei també gratuït i personalitzat que consisteix en l’elaboració d’un informe financer que radiografia la situació de l’empresa, l’anàlisi de les eines i mecanismes que més s’adapten al seu projecte i l’acompanyament a les trobades i reunions amb les possibles plataformes o entitats finançadores.

El Govern a les xarxes
undefined