Anar al contingut (clic a Intro)
UdG Home UdG Home
Tancar

Universitat de Girona

Una nova Càtedra per a la inclusió social i l'educació en valors

La Càtedra Tekhné, que dirigirà l’investigador Jordi Freixenet, se centra en l'impuls d'iniciatives d’educació transformadores focalitzades en la tecnologia i la creativitat

L’alcalde de l’Ajuntament de Salt, Jordi Viñas, i el rector de la Universitat de Girona(UdG), Quim Salvi, han presentat en roda de premsa en línia la Càtedra Tekhné per impulsar iniciatives d’educació transformadores a Salt, amb la tecnologia i la creativitat, en favor de la inclusió social i l’educació en valors.

Segons els impulsors, la Càtedra Tekhné pretén que la UdG i el municipi de Salt esdevinguin referents acadèmics i d'administració local, respectivament, en l'esfera internacional de les Tecnologies per a l’Aprenentatge Creatiu i la Inclusió Social.

Les activitats de la càtedra arribaran als infants i joves de les escoles i instituts de Salt, però també i especialment, als mestres i educadors, que seran els veritables motors del canvi de l’ecosistema educatiu de Salt i Girona.

Per a Jordi Viñas, “és una satisfacció tirar endavant aquesta iniciativa perquè quan des de la UdG se’ns va plantejar aquesta possibilitat no vam dubtar ni un instant en posar-nos a treballar plegats per impulsar la Càtedra al municipi”. I això és, explica, “perquè la formació i l’educació formen part d’un dels eixos prioritaris pels quals apostem”. Manifesta també tenir “moltes ganes de continuar consolidant el paper de Salt com a Vila Universitària”.

Per la seva banda, el rector Quim Salvi explica que la creació de la Càtedra Tekhné “palesa la voluntat de la UdG per implicar-se en el territori, retornant a la societat, en forma de transmissió del coneixement, allò que aquesta li aporta”. Finalment, Jordi Freixenet, director de la Càtedra, subratlla que es crea “un espai de desenvolupament, de creativitat i de canvi que proporcionarà eines i recursos als nens i joves i també als professors”. Un espai en què les persones puguin dissenyar oportunitats per "pensar amb les seves mans, el que es coneix com aprenentatgen Maker”. De manera que fent, construeixin sentit i comprensió, a través de projectes que responguin a necessitats socials.

Entre els objectius de la Càtedra Tekhné destaca el treball conjunta amb Salt i les seves organitzacions per connectar experiències d’aprenentatge i assegurar que els joves, especialment aquells de comunitats vulnerables, es converteixin en ciutadans globals, desenvolupin competències digitals però també la curiositat i l’empatia, i estiguin motivats i preparats per viure i treballar en la Societat del Coneixement d’aquest segle XXI.

La Càtedra també pretén promoure l’aprenentatge global, connectat i col·laboratiu entre escoles, tant en l’àmbit català com internacional; ajudar a trencar el estereotips de gènere que fan que les noies tinguin poca presència en els estudis i professions STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), a través de promoure oportunitats educatives i mentories dins i fora de l’aula; i imaginar noves maneres de formar als mestres, als futurs mestres, i als professionals del món de l’educació en disciplines i enfocaments pedagògics com el Construccionisme, l’Educació Maker,  el Pensament Computacional i l’Aprenentatge Connectat.

A les imatges, alguns dels tallers que s’han dut a terme a Salt a càrrec del grup de recerca UDGitalEdu: https://udigital.udg.edu/