28 escoles i instituts de Catalunya reben el segell ‘Escoles STEAM Aquí’ de la UPC

Descarregar

Les activitats de l''Aquí STEAM' s'han dut a terme a diferents centres de Catalunya, com l'Escola Sant Joan de Berga

Descarregar

Nens i nenes de l'Escola Puig d'Agulles de Corbera del Llobregat que han participat en el projecte 'Aquí STEAM UPC'

Els 28 centres educatius que han participat en la prova pilot del projecte ‘Aquí STEAM UPC’ han rebut, el 2 de desembre, el segell ‘Escoles STEAM Aquí’ de la UPC. Aquest distintiu escolar reconeix aquelles escoles i instituts que impulsen la igualtat de gènere i que fomenten les vocacions científiques i tecnològiques entre les dones, a través d’accions específiques.

02/12/2020

El programa ‘Aquí STEAM UPC’ ha tancat la seva primera edició amb l’entrega, en un acte de cloenda on line, dels distintius ‘Escoles STEAM Aquí’ als 28 centres educatius de 14 localitats catalanes –Badalona, Barcelona, Berga, Corbera de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Granollers, Les Cabanyes, L’Hospitalet de Llobregat, Molins de Rei, Sant Adrià de Besòs, Sant Quirze del Vallès, Sant Pere de Molanta (Olèrdola) i Santa Perpètua de Mogoda– que han participat en el projecte.

L’acte, que ha tingut lloc el 2 de desembre, ha comptat amb la participació del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Francesc Torres; la directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany; la vicerectora de Docència i Estudiantat de la UPC, Núria Garrido, i la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Gemma Fargas.

La iniciativa ‘Aquí STEAM UPC’ té com a objectiu atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria a Catalunya, trencar els estereotips i rols de gènere establerts en la societat i fer visibles nous referents femenins d’una manera atractiva i propera per a les noies. L’acte de cloenda ha estat també un reconeixement a les professores i investigadores que, amb l’activitat realitzada als centres, han fet visibles figures femenines en els àmbits STEAM. En aquest sentit, l'acte ha comptat amb el testimoni de Clara Prats, professora de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) i investigadora del grup de recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) i referent UPC del projecte 'Aquí STEAM UPC', que ha explicat en una entrevista la importància d'apropar la ciència i la tecnologia als infants a través de la divulgació científica per tal d'ajudar-los a entendre situacions complexes com l'actual pandèmia.

Aquesta primera edició del programa –el projecte pilot que es va desenvolupar durant el curs 2019-2020– ha comptat amb la participació d’uns 2.000 nens i nenes de 28 escoles de primària (de 4t a 6è) i instituts públics (1r i 2n d’ESO) d’arreu de Catalunya que volien desenvolupar un pla d’acció per incorporar accions STEAM a les aules. En total, s’han desenvolupat 40 activitats (xerrades, tallers, conferències) i ha comptat amb la implicació de 28 professores i investigadores de la UPC que han fet d’enllaç amb els centres educatius.

El projecte pilot ha estat molt ben valorat pels centres educatius. Dels 23 que han respost l’enquesta de satisfacció,18 centres han valorat les activitats amb la màxima puntuació (un 82% dels centres educatius), mentre que 19 centres han valorat a les professores i investigadores de la UPC que han presentat les activitats amb la màxima puntuació (un 86% dels centres educatius).

En marxa la segona edició
La nova edició del projecte ‘Aquí STEAM UPC’ s’ha presentat el 12 novembre en què s’ha donat la benvinguda als 26 centres educatius de tot Catalunya que se sumen al projecte. Un programa que s’ha adaptat a les noves circumstàncies provocades per la pandèmia per la COVID-19 i s’han dissenyat tenint en compte les circumstàncies específiques en què es puguin trobar les escoles i instituts participants. La iniciativa compta, aquest any, amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona.