Margaret Keenan, de 90 anys, ha estat la primera persona a rebre la vacuna al Regne Unit (Reuters)

El Regne Unit comença a vacunar contra la Covid els majors de 80 anys

Margaret Keenan, una dona de 90 anys, ha estat la primera persona del Regne Unit de rebre la vacuna de Pfizer i BioNTech

RedaccióActualitzat

El Regne Unit ha començat aquest dimarts la vacunació contra la Covid, i és el primer país occidental que l'administra a la població. Primer es vacunaran els més grans de 80 anys i el personal mèdic i social que treballa a hospitals i residències. La vacuna que es distribuirà és la que han elaborat conjuntament les farmacèutiques Pfizer i BioNTech, que s'ha de guardar a més de setanta graus negatius.

Divendres passat arribava la primera partida de la vacuna provinent de la localitat de Puurs, a Bèlgica, on l'empresa fabricant té una part de la producció. Westminster ha encarregat a les farmacèutiques 40 milions de dosis, que li permetran vacunar 20 milions de persones, un terç de la població.

La primera persona a rebre la vacuna ha estat una dona de 90 anys de nom Margaret Keenan, mare de dos fills i àvia de quatre criatures. Keenan ha arribat d'hora, a quarts de set del matí, a l'Hospital Universitari de Coventry, al centre d'Anglaterra.

Tot seguit, una infermera del centre enllestia els preparatius i li donava les explicacions de rigor per passar després a fer història. La infermera, May Parsons, d'origen filipí i amb més de 20 anys d'experiència a la sanitat britànica (l'NHS), no s'ha escapat de l'atenció mediàtica que l'escena ha generat a nivell mundial.

Margaret Keenan i May Parsons, la primera vacunada al Regne Unit i la primera infermera que subministra la dosi (Jacob King / Pool / REUTERS)

"Em sento molt privilegiada de ser la primera persona de ser vacunada contra la Covid-19. És el millor regal d'aniversari, avançat, i perquè significa que finalment podré passar temps amb la meva família i amics per Cap d'Any després d'haver estat sola tot l'any", ha explicat Keenan als mitjans, i no ha deixat escapar l'oportunitat per animar la població a vacunar-se.

"Si jo que tinc 90 anys me l'he pogut posar, aleshores vostè també pot", ha dit la primera vacunada del Regne Unit.

Per la seva banda, la infermera que ha injectat les primeres dosis ha celebrat poder fer una contribució en un "dia històric". "Els últims mesos han estat durs per a tots els que treballem a l'NHS", ha dit Parsons.

Margaret Keenan és aplaudida pel personal sanitari després de ser vacunada
Margaret Keenan és aplaudida pel personal sanitari després de ser vacunada (Jacob King / Pool / REUTERS)

William Shakespeare, segon a vacunar-se

La segona persona al món a rebre la vacuna de Pfizer dins un programa de vacunació ha estat William Shakespeare, un home de 81 anys que ha arrencat un somriure a tothom pel seu nom.

"Això és revolucionari. Això pot canviar les nostres vides, oi que sí?", ha dit en Bill, tal com el coneixen els seus amics. Shakespeare és pacient de la sala de fragilitat de l'Hospital Universitari de Coventry, al centre d'Anglaterra.

William Shakespeare, de 81 anys, segona persona en ser vacunada al Regne Unit
William Shakespeare, de 81 anys, segona persona de ser vacunada al Regne Unit (Jacob King / Pool / REUTERS)

Cadena de fred

Perquè la vacuna sigui efectiva és imprescindible que es mantingui sempre per sota de -70 graus. Un cop que es descongela, el tractament té cinc dies de vida útil, motiu pel qual les empreses encarregades de la logística involucrades han de planificar com fer-ne el trasllat.

La cadena ha de cobrir el trajecte que va de Puurs a l'aeroport de Brussel·les, uns 30 minuts. El recinte aeroportuari de la capital belga disposa d'uns 30.000 metres quadrats de magatzems bastits amb aquest objectiu. I és que un 20% de les vacunes de tot el món passen per aquesta via.

La primera remesa de la vacuna que ha arribat al Regne Unit conté unes 800.000 dosis, que hauran de fer cap als hospitals anglesos sense pujar dels -70 graus, un requisit que exigeix als encarregats de la distribució que el fred es preservi en tot el procés.

Bones notícies per a les vacunes de Pfizer i Oxford

La vacuna de la Covid-19 desenvolupada per Pfizer i BioNTech ha rebut aquest dimarts el primer vistiplau de l'Agència d'Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), un pas previ a l'autorització del sèrum.

Aquesta és la primera vacuna contra el virus de la SARS-CoV-2 que supera aquest tràmit als Estats Units.

Ara falta que, dijous, un organisme independent revisi els resultats. Si també són favorables, la vacuna rebrà l'autorització pertinent i la distribució podria començar aquest cap de setmana mateix.

Segons l'FDA, la vacuna compleix "els criteris d'èxit prescrits" perquè té una eficàcia del 95% en general i del 94% en els majors de 65 anys.

En el cas de la vacuna d'Oxford i AstraZeneca, la revista The Lancet ha confirmat que té una eficàcia del 70% de mitjana, com va anunciar la farmacèutica el 23 de novembre.

És la primera vegada que les conclusions de la fase 3 dels assajos clínics es publiquen en una revista científica, que ha confirmat que el sèrum és segur i eficaç. L'estudi destaca l'absència d'hospitalitzacions i de "malaltia severa" entre els vacunats.

ARXIVAT A:
Coronavirus VacunesCovid-19Desescalada