Actualitat

L’OMS inclou en la llista d’iniciatives per trobar un producte contra el virus SARS-CoV-2 un projecte en què participa la UB

La UB s’encarregarà d’identificar, mitjançant eines de predicció i de simulació computacional, l’antigen que es vol produir i l’ARNm necessari. La Fundació Bosch i Gimpera, OTRI de la UB, està treballant en la transferència per tal que aquest vaccí pugui arribar al mercat

Investigadors espanyols i belgues s’han unit per treballar conjuntament en el desenvolupament d’un vaccí contra el coronavirus de la covid-19 que intenta ‘enganyar’ el nostre organisme perquè produeixi proteïnes virals i estimuli així les nostres defenses, cosa que generaria una immunitat de llarga durada.

Per dur a terme aquest projecte s’ha creat un consorci amb set institucions que està liderat pel Dr. Felipe García, de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) – Hospital Clínic; les altres sis institucions són la Universitat de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Santiago de Compostel·la, la Fundació Institut de Recerca Biomèdica (IRB), la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i l’agència estatal Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). La contribució de la Universitat de Barcelona al projecte està liderada pel Dr. Gelpí, de la Facultat de Biologia.

La proposta és dissenyar un vaccí basat en l’ARNm (àcid ribonucleic missatger) del virus, una alternativa prometedora als vaccins convencionals per la seva gran potència, el seu ràpid desenvolupament, el seu baix cost de fabricació i una administració segura. Per fer-ho, els investigadors utilitzaran mètodes computacionals per identificar les parts del virus que provoquen una resposta més gran del sistema immunitari, i dissenyaran el vaccí tenint en compte aquestes regions per aconseguir una immunitat contra el virus a llarg termini.

La Fundació Bosch i Gimpera, que és l’oficina de transferència de tecnologia i coneixement de la UB, està portant a terme les negociacions, juntament amb les altres institucions del consorci, per tal que aquest vaccí pugui arribar al mercat a través de l’empresa HIPRA.