Empresa i Treball

EMC

UNIVERSITATS

El Departament d'Empresa i Coneixement rescabala amb 1,3 milions d'euros la despesa extraordinària dels centres CERCA durant la Covid-19

query_builder   15 desembre 2020 10:00

event_note Nota de premsa

UNIVERSITATS

• Amb aquesta transferència el Govern compensa la disminució de serveis i contractes i fa front a l’increment de despeses que han hagut d’assumir els centres per adaptar-se a la pandèmia

• El conseller Tremosa afirma que “era necessari retornar l’esforç” que han hagut d’assumir els centres perquè “la recerca, la innovació i la transmissió de coneixements són una aposta estratègica de país”
EMC

El Departament d’Empresa i Coneixement ha transferit un total d’1.352.795,60 euros als centres de recerca CERCA adscrits al Departament per compensar-los de l’impacte negatiu de la pandèmia de la Covid-19. L’aportació econòmica, realitzada a través de la Secretaria d’Universitats i Recerca, contribueix a rescabalar els centres del descens d’ingressos provocat per la disminució de serveis i contractes i de l’increment de despeses derivat de la Covid-19.

L’impacte de la pandèmia en l’àmbit de la recerca a Catalunya ha estat elevat, especialment a causa del cessament de l’activitat investigadora i de les convocatòries públiques i privades que financen l’activitat de recerca durant el confinament. A la reducció dels ingressos cal afegir les despeses extraordinàries que han hagut d’afrontar per adaptar-se a les noves condicions de treball. La Covid-19 ha comportat un increment de despeses en àmbits com la formalització de nous contractes laborals i pròrrogues; l’adquisició de material de protecció; les indemnitzacions fixades en cas de suspensió de contractes; les donacions de materials a centres sanitaris, o les adaptacions TIC, entre d’altres.

Segons el conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, “era necessari retornar l’esforç” que han hagut d’assumir els centres per adaptar-se a la pandèmia “per garantir la viabilitat de la recerca”, perquè “la recerca, la innovació i la transmissió de coneixement són una aposta estratègica de país”.  Els centres CERCA, ha dit el conseller, “han mostrat més que mai la seva validesa en el context de pandèmia i crisi sanitària, econòmica i social en què ens trobem”.

En el càlcul de la quantia s’ha tingut en compte disminucions en les despeses ordinàries dels centres durant el confinament derivats de la reducció de l’activitat, entre les quals figuren el descens en el cost dels subministraments bàsics o el retard en l’entrada en funcionament de nous espais i serveis.

Suport del Govern a la recerca i la universitat

El Govern ha desplegat diverses accions de suport al sistema de coneixement per compensar l’efecte negatiu la pandèmia de la Covid-19 en la seva activitat. El mes d’octubre passat, l’Executiu va destinar 20 milions d’euros del Fons de Contingència, a compte del Departament d’Empresa i Coneixement, al sistema universitari català per fer front a l’increment de despesa no pressupostada com a conseqüència de l’impacte de la crisi sanitària. Aquesta aportació ha permès pal·liar part de l’adaptació que les universitats han hagut de fer a l’activitat no presencial per finalitzar el curs 2019-2020 i en l’inici del curs actual. Aquestes despeses addicionals venen derivades de les mesures de seguretat i protecció imprescindibles en matèria de salut en la lluita contra la pandèmia, però, sobretot, de la necessitat d’adaptació de les universitats a un model de docència mixt.

Complementàriament, a finals de setembre el Govern va concretar també una aportació de 51’1 milions d’euros per a projectes singulars institucionals per generar recerca d’excel·lència, atraure talent i desenvolupar activitats de transferència de coneixement. Els projectes rebran finançament a partir del 2021 per a un període de quatre anys i es nodriran amb fons europeus provinents de la certificació de despesa sanitària Covid, presentada per la Generalitat a la Comissió Europea. Els fons estan destinats a projectes per a la construcció, l’adquisició, l’habilitació o l’ampliació substancial d’edificacions per a infraestructures d’R+D, així com per a la realització de projectes cooperatius de construcció, adquisició i millora d’equipaments i plataformes tecnològiques compartides.

D’altra banda, el 30 d’octubre va finalitzar la recepció de projectes de recerca candidats al finançament del Govern en la convocatòria Pandèmies, gestionada per AGAUR. Es tracta de 7,2 milions d’euros per promoure la recerca transversal, interinstitucional i pluridisciplinària durant els 18 mesos d’execució. Més de 200 projectes d’universitats i centres de recerca CERCA s’han presentat a Pandèmies 2020.

A més, el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Secretaria d’Universitats i Recerca, ha incrementat en 1.700.000 euros la seva aportació al pressupost de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA). Aquest finançament, concretat a principis de desembre, contribueix a fer front als costos salarials de la incorporació dels investigadors de la convocatòria 2020, així com als derivats de les promocions conseqüència de les avaluacions positives dels investigadors ICREA d’enguany.

Centres CERCA

Sota la coordinació de la Institució CERCA s’apleguen una quarantena de centres de recerca catalans de tots els àmbits científics. La missió de CERCA és fer seguiment, prestar suport i facilitar l’activitat dels centres de recerca que s’hi integren. La institució treballa especialment per garantir un desenvolupament adequat del sistema de centres de recerca català, així com per afavorir i maximitzar les sinergies, la coordinació entre els centres i la cooperació estratègica. També treballa en favor de l’optimització del posicionament, la visibilitat i l’impacte de la recerca duta a terme i per facilitar la interlocució amb els diferents agents públics i privats.

El Govern a les xarxes
undefined