Per què no és veritat que la nova variant de la covid-19 afecti més els nens?

  • Les escoles són segures? Com afecta la nova variant de la covid-19 els nens? En parlem amb Pere Soler, cap de la unitat de patologia infecciosa i immunodeficiències de pediatria de l'hospital Vall d'Hebron

VilaWeb
Txell Partal
07.01.2021 - 16:00
Actualització: 07.01.2021 - 16:54

La universitat Imperial College de Londres va publicar fa poques setmanes un gràfic que indicava que la variant anglesa de la covid-19 afectava més els nens. És cert? En parlem amb el doctor Pere Soler, cap de la unitat de patologia infecciosa i immunodeficiències de pediatria de l’hospital Vall d’Hebron de Barcelona. És un dels qui més han investigat aquests darrers mesos l’efecte de la covid-19 en infants. Soler ho refusa amb rotunditat: “En cap cas no és cert. És un error d’interpretació de les dades. Els mateixos investigadors anglesos ho han explicat. Ara com ara, no hi ha proves que aquesta variant de la covid-19 afecti més els nens que els adults. Els afecta amb la mateixa distribució que les altres variants.”

D’on surt aquesta informació?

Tot comença amb el gràfic que us oferim a continuació de l’Imperial College, que semblava indicar que els infants i adolescents, és a dir, els grups de 0 a 9 anys i el de 10 a 19 anys eren els principals transmissors de la nova variant. Però els experts han conclòs que és un error d’interpretació, perquè l’estudi es va fer al novembre, en un moment en què els adults d’Anglaterra eren confinats a casa, mentre que els nens anaven a l’escola. Un fet que va alterar els resultats.

On és l’error?

L’error l’explicava fa poc, en un fil a les xarxes, Muge Cevik, viròloga experta en malalties infeccioses de la Universitat de St. Andrews. Aquest desajust –deia– és un fet transitori causat pel fet que els adults eren tancats a casa sense possibilitat de contagis i, en canvi, els nens continuaven fent la seva vida amb normalitat. En cap cas, diu, això no significa que la variant circuli més entre els nens.

Segons un informe posterior, fet per l’equip de Nick Davies, durant el mes de novembre, els menors de vint anys van ser sobrerepresentats en l’anàlisi. I això pel mateix motiu: els nens continuaven sortint de casa i els adults no. En un altre gràfic es pot veure que la variant fa augmentar els contagis en tots els grups d’edat, i amb la mateixa proporció que les altres variants de la covid-19.

Fins i tot n’ha acabat parlant Russell Viner, president de la Royal College of Paediatrics and Child Health, que ha tranquil·litzat els pares dient que, a hores d’ara, els pediatres del Regne Unit no veuen que augmentin els casos de covid-19 dels nens. Creu, alhora, que a mesura que augmentin els casos generals, també hi haurà un petit augment entre els nens. Però deixa clar, això sí, que els nens i joves que tracten no tenen símptomes o bé en tenen de molt lleus.

Pere Soler afegeix: “Actualment hi ha tres anàlisis que confirmen que la variant té la mateixa transmissibilitat que les anteriors en tots els segments d’edat. També hi ha reports pediàtrics que demostren que no ha pas crescut el nombre de nens ingressats per covid-19, com he llegit aquests dies. Les dades de l’Imperial College que demostraven que hi havia més transmissibilitat entre nens eren un efecte secundari del tancament dels adults. No podem crear alarma a partir d’un gràfic. Cal ser conscients del context. Ja és prou complicat tot plegat per a crear més tensió.”

Confessa que no pot entendre que s’hagi tornat a posar sobre la taula el debat de la seguretat de les escoles són segures i si s’han d’obrir després de les festes de Nadal. “Pensava que era una fase superada. No puc entendre que alguns vulguin tancar les escoles.”

Les escoles continuen essent segures?

Soler es mostra contundent. Les escoles continuen essent el lloc més segur. Ara, no es pot pretendre que siguin completament hermètiques a tot allò que passa fora. Com més possibilitats hi hagi d’infectar-se fora de l’escola, més n’hi haurà que hi hagi algun cas dins les aules.

“Les escoles són segures, però això no vol dir que no hi pugui haver algun contagi. Diem que a les escoles hi ha menys contagis que fora. Però, és clar, si el virus es transmet d’una manera terrorífica a la societat, acabarà entrant a les aules. Amb un 8% de positivitat, com tenim ara mateix, tindrem més casos als centres escolars. Però abans afectarà molts altres llocs. Actualment ja torna a entrar a les residències. Hem de resoldre aquest 8,5 de positius, no pas fer com si les escoles fossin el focus dels contagis. Sabem que no és cert. Però si no som capaços de controlar el virus, que sembla que no, acabarà entrant-hi.”

S’hauran de tancar si la pandèmia evoluciona negativament?

Tancar les escoles és una opció. Aquestes últimes hores, Anglaterra i Alemanya han decidit que els infants no tornaran a les aules fins al febrer. “Si el virus es descontrola, com a Anglaterra, s’hauran de tancar, però no tan sols les escoles, sinó tot, una altra vegada.”

Per Soler tancar les aules hauria de ser l’última opció. Els estudis, diu, conclouen que aturar les classes durant la primera onada va frenar un 2% de les infeccions i prou. Hi ha sectors prioritaris que acumulen més contagis.

“Si tanquem les escoles haurem fracassat com a societat. Significarà que no hem estat capaços de controlar la transmissió comunitària. L’escola no serà mai el problema, sinó allò que passa al carrer.” I s’ha demostrat que els nens transmeten menys, s’infecten menys i tenen símptomes molt més lleus.

Des del BIOCOMSC han publicat una gràfica on es veu que la incidència relativa d’infants ha estat menor en mesos plenament escolars. En períodes vacacionals la incidència ha augmentat lleugerament. Segons ells, quan menys vigilància o més interacció hi ha amb adults més contagis hi ha entre infants, i això poc té a veure amb anar a l’escola.

Aquest dilluns la Societat Catalana de Pediatria ha enviat un comunicat en la mateixa lína. Asseguren que no hi ha evidències científiques per endarrerir la tornada a l’escola. És més, recorden que diversos estudis confirmen que la transmissió és molt més alta dins del nucli familiar que dins de les aules. A la vegada que diuen que el tancament escolar agreujaria de manera significativa la desigualtat d’oportunitats i l’accés a les noves tecnologies entre les famílies amb pocs recursos i les més pobres.

“Deixem tranquils els infants. Protegim-los. Siguem responsables. Hem de ser conscients tots plegats de la importància que arriba a tenir per als infants anar a l’escola. Al desembre ho deia fins i tot l’OMS i l’E-CDC. No entenc que es vulguin protegir abans certes activitats de lleure de l’adult que no els nens. Ens ho hauríem de fer mirar” conclou Pere Soler.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any