Des que la Covid-19 s'ha estès a escala mundial, hem pogut comprovar que el virus, a més d'afectar el sistema respiratori i circulatori, també afecta el cervell. En alguns pacients amb Covid han sorgit complicacions neurològiques, des de la pèrdua del gust i l'olfacte fins a les convulsions, així com una persistent confusió mental.

Recentment, a aquestes evidències s'hi han unit algunes investigacions mèdiques en els quals s'informa de símptomes psicòtics en un petit nombre de pacients que pateixen la malaltia. En principi es tracta d'episodis individuals, de manera que, no vol dir que la Covid-19 causi psicosi. És de moment una associació que els professionals han observat, encara que és preocupant. La majoria dels casos reportats es donen en persones de 30, 40 i 50 anys i, curiosament, els seus episodis psicòtics no estaven relacionats amb la gravetat dels seus símptomes físics de Covid.

Home afectatLes persones més afectades per problemes mentals són les que tenen entre 30 i els 50 anys

Segons una investigació duta a terme a Londres i publicada a la revista Brain, existeixen múltiples casos de presumptes trastorns neurològics relacionats amb la Covid. En un d'ells, una dona de 55 anys sense antecedents psiquiàtrics va ser ingressada a l'hospital després de 14 dies de símptomes de la malaltia. Durant el temps que va romandre ingressada, va rebre una mínima teràpia d'oxigen i va ser donada d'alta tres dies després. Quan va arribar a casa, la dona va informar d'al·lucinacions visuals.

Un altre informe publicat a Neuroscience Letters dona a conèixer 42 casos de psicosi reportats en pacients infectats per Covid i examina les possibles causes. "Hi ha moltes evidències ara de què l'exposició a infeccions, particularment al virus, està associada amb el desenvolupament d'un trastorn psicòtic", assegura l'autor principal, Cameron J. Watson, de la unitat de neurologia preventiva de la Universitat Queen Mary de Londres. Una hipòtesi és que la infecció desencadena una tempesta de citocines o sobreproducció de cèl·lules immunitàries, que condueix a una resposta inflamatòria. El virus es dissemina, travessa la barrera hematoencefàlica i es produeix neurotoxicitat.

Segons Thomas Pollak, del departament de psiquiatria del King's College de Londres i un dels autors de l'informe Neuroscience Letters, és difícil desentranyar la relació entre la Covid i els símptomes psicòtics. Però així i tot, la investigació continua, perquè existeixen precedents històrics. Durant la pandèmia de grip espanyola en 1918-1919, es van notificar centenars de casos de psicosi postgripal durant i després d'aquell període.

El cert és que la pandèmia en si mateixa, és un enorme factor d'estrès psicològic, per la qual cosa tampoc no es descarta que aquesta circumstància estigui desencadenant símptomes psicòtics, ja sigui en persones que hagin tingut la infecció o no.

Dona plorantEls precedents de la grip espanyola de fa un segle estan sent tinguts en compte per la ciència

Per això els experts asseguren que es necessitaran estudis d'epidemiologia psiquiàtrica a gran escala, així com investigacions addicionals sobre els efectes potencials de Covid al cervell, per determinar si existeix relació entre Covid i psicosi. La bona notícia és que les persones que experimenten aquests episodis psicòtics milloren amb un tractament adequat.