Actualitat

Cytes Biotechnologies inicia un projecte per detectar la toxicitat dels fàrmacs a partir de models hepàtics humans bioimpresos en 3D

El dany hepàtic causat per medicaments és un problema mèdic, científic i de salut pública cada vegada més important. La lesió hepàtica induïda per fàrmacs idiosincràtics (també coneguda com a toxicitat hepàtica induïda per fàrmacs o DILI) és un problema important en l’hepatologia moderna, que sovint es diagnostica poc. Tot i això, és la causa més freqüent d’insuficiència hepàtica aguda (més del 50%), i la principal font d’ingressos hospitalaris relacionats amb medicaments; i per això, la raó primordial de la retirada de medicaments del mercat (al voltant del 30%). S’estima que l’hepatitis induïda per fàrmacs afecta entre 1 i 2 milions de pacients a l’any a tot el món. Tanmateix, més del 70% dels pacients que esperen un trasplantament de fetge no trobaran un donant compatible.

Cytes Biotechnologies, una spin-off de la Universitat de Barcelona amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), i la companyia francesa CTIBiotech inicien el projecte de desenvolupament de tecnologia Hepnalysis, amb l’objectiu de produir models hepàtics humans bioimpresos en 3D per fomentar la predictibilitat de la toxicitat dels fàrmacs, fet que comportaria un estalvi de fins a un 30% en els costos de desenvolupament de medicaments.

L’objectiu del projecte Hepnalysis és produir bioassaigs hepàtics predictius, amb un elevat grau de personalització durant la fase preclínica, permetent una reducció considerable dels costos i temps de desenvolupament, així com del nombre d’animals necessaris per als assajos preclínics. Aquesta tecnologia permetrà reduir el nombre de medicaments retirats del mercat i promoure un desenvolupament més segur d’aquests, estalviant, així, desenes de milions d’euros en costos gràcies a la detecció precoç d’hepatotoxicitat dels fàrmacs candidats.

“Per a Cytes Biotechnologies és una gran oportunitat poder desenvolupar el projecte Hepnalysis i crear nous models de cèl·lules hepàtiques altament funcionals per contribuir a la investigació de nous fàrmacs. Esperem grans fites derivades de la combinació de l’experiència de Cytes Biotechnologies en aïllament de cèl·lules hepàtiques i el coneixement de CTIBiotech en tecnologia de bioimpressió 3D “, declara la doctora Natalia Sánchez, directora de R+D de Cytes.