Les malalties mentals greus augmenten un 14% el risc de morir per Covid

Es tracta de persones que pateixen trastorns com esquizofrènia, depressió major, ansietat greu, trastorn bipolar o addicció a les drogues

RedaccióActualitzat

Les persones que tenen una malaltia mental greu i crònica són més vulnerables al coronavirus, segons dades del Departament de Salut. A Catalunya, 2.079 de les persones que han mort de Covid també tenien una d'aquestes malalties.

S'ha pogut constatar estadísticament que les persones amb aquests trastorns tenen un 14% més de risc de morir si s'infecten.

Concretament, analitzant les dades de mortalitat de la pandèmia s'ha detectat que una persona de la mateixa edat, sexe i nivell socioeconòmic i amb les mateixes malalties prèvies té un risc entre un 9 i un 20% més alt de morir per Covid que una altra si també té una malaltia mental crònica greu.

Es tracta d'una quinzena de trastorns com esquizofrènia, depressió major recurrent, trastorns greus d'ansietat, trastorn bipolar, psicosi o addicció a les drogues, com alcohol, cocaïna o opiacis.

"També són persones que habitualment consumeixen més tabac, tenen més risc d'obesitat, de diabetis i altres malalties", explica Jordi Blanch, director del Pla Director de Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut. "Però l'anàlisi es va fer corregint justament aquestes variables i només el fet de tenir diagnòstic de malaltia mental ja era un factor de risc de morir de Covid", afegeix.

És per això que la recomanació per a aquestes persones, tant si viuen a casa com en una residència, és extremar les precaucions perquè formen part dels col·lectius vulnerables.

Es tracta de dades estadístiques fredes, que coincideixen amb altres estudis internacionals i que poden donar peu a diferents interpretacions.

"Pel que sigui, l'estigma o el que sigui, els costa més quan estan malament anar al metge, i quan van al metge potser ja arriben molt tard, o bé si reben unes indicacions mèdiques potser no les compleixen adequadament", contempla Jordi Blanch. "També hi ha, evidentment, estudis que ho associen a alteracions immunològiques. El factor inflamatori pot estar present i també això podria ser una de les explicacions", conclou.

I, si ens fixem en les persones amb una discapacitat intel·lectual greu, el risc encara és més gran, tenen gairebé el doble de probabilitats de morir per Covid que la resta.

En concret, es calcula que tenen un 92% més probabilitats de morir que les persones que no tenen aquest problema. De fet, l'esperança de vida de les persones amb malaltia mental ja és, en qualsevol situació, 14 anys inferior de mitjana que la de les que no en pateixen, i se situa en els 70 anys.

ARXIVAT A:
SalutCoronavirus Covid-19