l'objectiu és aribar a vacunar el 70% de la població adulta a finals d'estiu (ACN/Departament de Salut)

Salut veu assequible arribar al 70% de vacunats a finals d'estiu si hi ha prou vacunes

De moment només hi ha l'1,3% de vacunats amb les dues dosis a Catalunya

Actualitzat

Al ritme que arriben les vacunes, es podrà complir un pla de vacunació que aconsegueixi immunitzar el 70% de la població en acabar l'estiu? Aquesta és la pregunta i l'objectiu que es vol assolir. Els experts creuen que si arriben les vacunes, serà possible aconseguir-ho.

El secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, ho resumeix: la qüestió és saber quantes, quines i quan es disposarà de les vacunes.

"És una prioritat de país. En el moment en què arribin les vacunes començarem a vacunar massivament. Necessitem saber quantes, de quin tipus i en quina cadència."

De moment, la realitat és que s'ha vacunat un percentatge molt petit de la població. A Catalunya, han rebut les dues dosis necessàries, 83.600 persones, que representen l'1,34% de la població de més de 18 anys. A Espanya, el percentatge és una mica menor, de l'1,08%.

Són les xifres després de 5 setmanes de vacunació durant les quals hi ha hagut ensopegades com l'incompliment i els retards en els lliuraments de les farmacèutiques; els problemes en la conservació i el transport de les primeres vacunes, que han alentit el procés, i se'n plantegen d'altres com l'aparició de noves variants del virus.

Ara, l'objectiu és arribar al 70% de la població adulta a finals de setembre. És l'objectiu anunciat pel Ministeri de Sanitat i la consigna a tota la Unió Europea, com afirmava ben clar el vicepresident de la Comissió Europea, Margaritis Schinas :

"A l'estiu d'aquest any, els estats membres haurien d'haver vacunat un mínim del 70% de la població adulta."

La demora en l'entrega de milions de dosis de Pfizer i la retallada d'entre un 50 i un 60% de les dosis compromeses d'AstraZeneca han alentit la vacunació. La falta d'informació pel secretisme en els contractes amb les farmacèutiques fa que sigui un camí ple d'incerteses.

Previsió de vacunes

La Unió Europea, que lidera les negociacions per adquirir les vacunes, assegura que a finals d'estiu hauran arribat 540 milions de dosis de Pfizer, Moderna i AstraZeneca.

D'aquestes, a Espanya li pertoquen 57 milions de dosis i a Catalunya, 9,3 milions. Totes tres són de doble dosi, per tant, servirien per immunitzar 28 milions i mig de persones a Espanya i 4,6 milions a Catalunya.

Pendent d'aprovar queda una quarta vacuna, que entrarà en joc: la de Johnson and Johnson. A Europa se n'esperen 100 milions de dosis fins a finals d'estiu. Com que és vacuna d'una sola dosi, permetria immunitzar 10,6 milions de persones a Espanya i 1,7 milions a Catalunya.

Així que si sumem les quatre vacunes, fins i tot en sobrarien dosis per vacunar el 70% de la població adulta, que a Espanya són 27 milions. I a Catalunya, 4,3 milions.

Incertesa en el pla de vacunació

Per tant, la incògnita és si aquestes vacunes arribaran amb prou temps perquè es puguin subministrar abans d'acabar l'estiu.

A Espanya queden per posar 54 milions de dosis i a Catalunya, gairebé 9 milions. Però no saber quan s'entregaran les dosis pendents ni en quines quantitats fa trontollar el pla de vacunació, que obligarà a "fer una planificació improvisada", segons ha dit el doctor Antoni Trilla.

No obstant, experts com Silvia de Sanjosé, presidenta del Grup Col·laboratiu Multidisciplinari per al Seguiment Científic de la Covid-19, asseguren que si hi ha vacunes, l'objectiu es pot complir.

"A Catalunya estem preparats per arribar al 70% a l'hora de vacunar la població sempre que aquestes vacunes estiguin disponibles. Tenim prou infraestructura per administrar totes les vacunes necessàries a la nostra població."

Els plans també s'hauran d'adaptar a les especificitats de les noves vacunes. Per exemple, Espanya està a punt de decidir si autoritza la vacuna d'AstraZeneca per a més grans de 65 anys.

A les residències es preveu arribar a complir el pla de vacunació d'aquí dues setmanes.

Vacunació al món

A nivell mundial s'ha arribat als 104 milions de dosis posades però només en 66 països. Menys de la meitat dels estats han començat processos de vacunació. Això suposa, doncs, que tan sols un 1,33% de tota la població mundial ha rebut alguna dosi de la vacuna contra la Covid.

Un dels països que més ha avançat és el Regne Unit, on s'han posat més de 10 milions de dosis, que suposen un 15% de la seva població.
Molt enrere queda la Unió Europea, amb un 3% de mitjana. En relació amb el total de la població de cada país, Espanya té un percentatge del 3,58%Alemanya, amb 2.590.000 dosis, té un percentatge inferior, del 3,09%. França només ha posat 1.610.000 dosis, un 2,47%. A Portugal, amb gairebé 340.000 dosis, el percentatge és del 3,32%. I a Itàlia, amb 2.120.000 dosis, representa un 3,51% de vacunacions.

ARXIVAT A:
Covid-19VacunesSalut