Sala de premsa Premsa i mitjans

Xavier Gabarrell, coordinador científic del projecte SMART-ER

Xavier Gabarrell

L'investigador i director de l'ICTA-UAB Xavier Gabarrell és el coordinador científic del projecte SMART-ER, que crearà un institut virtual de recerca en el marc de la ECIU University, centrat en les regions intel·ligents i sostenibles.

03/02/2021

La ECIU University és un projecte iniciat per l'European Consortium of Innovative Universities (ECIU) que reuneix a dotze universitats europees i que planteja un model innovador d'universitat sense fronteres i basat en la implicació d'institucions i empreses, i el model de cas d’estudi.

En el marc de la ECIU University, SMART-ER (ECIU University Research Institute for SMART European Regions) dissenyarà, desenvoluparà i implementarà la investigació; valoritzarà i captarà solucions als reptes actuals i futurs de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 11 de les Nacions Unides (que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, segurs, resilients i sostenibles), identificats en processos participatius promoguts per la ECIU University.

Es vol establir un nou model de recerca i innovació sense barreres, i alhora promoure el diàleg amb la societat, superant les limitacions de disciplines, sectors i països, i basant-se principalment en un entorn col·laboratiu virtual. Conjuntament, les institucions conduiran programes de creació de capacitats (programa de llavors i acadèmia SMART-ER) i iniciatives de ciència ciutadana que s'utilitzaran com a banc de proves per posar en pràctica tot el mecanisme i les estructures construïdes.

Per al seu desenvolupament, la ECIU University va rebre 2 milions d'euros de el programa Horizon 2020. Les activitats s'implementaran reunint capacitats d'investigació científica i de gestió de les 12 institucions membres: Universitat de Linköping (Suècia), la Universitat Tecnològica d'Hamburg (Alemanya) , la Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya), la Universitat d'Aalborg (Dinamarca), la Universitat d'Aveiro (Portugal), la Dublin City University (Irlanda), la Universitat Tecnològica de Kaunas (Lituània), la Universitat de Stavanger (Noruega) , la Universitat de Trento (Itàlia), la Universitat de Tampere (Finlàndia) i l'Institut Nacional de Ciències Aplicades (INSA) de França.

Abordaran conjuntament reptes socials complexos en el marc de l'ODS11. L'enfocament basat en reptes adoptat permet el compromís dels stakeholders socials i dels estudiants (de qualsevol edat i formació) per a crear i treballar els reptes i l'explotació de resultats. L'Institut de Recerca SMART-ER, juntament amb diversos grups d'interès d'àmbit local, nacional i internacional, treballaran segons una agenda compartida de Recerca i Innovació.

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

• Educació de qualitat
  • Ciutats i comunitats sostenibles