Malalts de Covid semicrítics amb ventilació no invasiva tenen més risc d'embòlia pulmonar
L'embòlia pulmonar pot ser una de les complicacions de la Covid greu (EFE/Toni Albir)

Un fàrmac contra l'artritis reduiria la mortalitat per Covid fins al 50%

Un estudi fet al Regne Unit mostra que associat a un corticoide redueix la mortalitat entre un terç i un 50% en pacients que necessiten oxigen

Xavier DuranActualitzat

Un fàrmac contra l'artritis reumatoide, el tocilizumab, redueix el risc de mort en malalts hospitalitzats per Covid-19, escurça el temps fins que se'ls dona l'alta i redueix la necessitat de ventilació mecànica, segons un assaig fet al Regne Unit.

L'assaig s'ha dut a terme en el marc del RECOVERY (Randomised Evaluation of COVID-19 Therapy), que ha anunciat els resultats a la seva web.

En el RECOVERY s'assaja el possible efecte en la Covid de diversos medicaments ja existents. El tocilizumab va ser introduït en aquest estudi l'abril del 2020 per a pacients de Covid que tenien inflamació i necessitaven oxigen.

L'assaig es va fer amb 2.022 pacients que van rebre tocilizumab. La seva resposta es va comparar amb 2.094 pacients que van rebre només l'atenció i tractament usuals. La distribució dels participants en cada grup es va fer de forma aleatòria, és a dir, sense triar-los per les seves característiques.

A més, el 82% dels pacients també van prendre corticoesteroides com la dexametasona. Aquest fàrmac ja havia mostrat la seva efectivitat contra la Covid en un estudi del mateix RECOVERY, fet públic al juny. Els resultats indicaven que la dexametasona reduïa la mortalitat i es va incorporar al tractament estàndard per als pacients amb Covid greu.

Salvada una vida més per cada 25 pacients

En l'assaig sobre el tocilizumab es va observar que reduïa de forma significativa el risc de mort. Al cap de 28 dies de tractament havien mort 596 pacients, el 29%. En el grup que rebia tractament convencional havien mort 694 pacients, un 33%.

La reducció absoluta, doncs, és de quatre punts, però la relativa al total és del 14%.

Segons els autors, això significa que per cada 25 pacients que es tractessin amb tocilizumab es salvaria una vida més. Multiplicat pels milers o milions de malalts pot donar una idea de l'impacte.

El tocilizumab també augmentava la probabilitat de ser donat d'alta al cap de 28 dies: el 54% dels que el prenien van poder abandonar l'hospital però només ho van poder fer el 47% del grup control.

Els efectes, a més, es van observar en tots els subgrups, tant els que rebien oxigen a través d'una mascareta com els que necessitaven ventilació mecànica en una UCI.

Pacient de Covid que rep ventilació mecànica a Houston (Reuters/Callaghan O'Hare)

Un doble impacte "impressionant"

La conclusió dels autors és que en pacients de Covid que necessiten oxigen i pateixen inflamació, la combinació d'un corticoide com la dexametasona i de tocilizumab redueix la mortalitat d'un terç per als que només utilitzen una mascareta i a la meitat entre els que han de fer servir ventilació mecànica.

Segons Peter Horby, professor de la Universitat d'Oxford i cap adjunt d'investigació del RECOVERY, els assaigs previs havien mostrat resultats no prou clars sobre quins pacients es podien beneficiar del tractament:

"Ara sabem que els beneficis del tocilizumab abasten tots els pacients de Covid amb nivells baixos d'oxigen i inflamació significativa. El doble impacte de dexametasona més tocilizumab és impressionant i molt benvingut."

I Matin Landray. També d'Oxford i cap adjunt d'investigació, afegeix aquest càlcul:

"Ara podem reduir el risc de mort total entre un terç i un 50% comparat amb la passada primavera, depenent de quins pacients siguin tractats".

Els resultats preliminars es podran veure aviat a la web de medRxiv i seran sotmesos a revisió per a la seva publicació en una revista mèdica.

ARXIVAT A:
Covid-19Coronavirus Recerca científica