La UB, lʼHospital Clínic i AstraZeneca creen una càtedra de transferència de coneixement sobre càncer de pulmó

La nova càtedra es va presentar el 10 de febrer en un acte al Paranimf de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut.
(11/02/2021)

La Universitat de Barcelona, lʼHospital Clínic i la farmacèutica AstraZeneca han creat la Càtedra UB - Transferència de Coneixement en Càncer de Pulmó - AstraZeneca. La iniciativa té el propòsit dʼestablir sinergies per promoure, difondre i divulgar el coneixement sobre el desenvolupament, el diagnòstic i el tractament del càncer pulmonar.

11/02/2021

Una de cada cinc morts per càncer és deguda al càncer de pulmó. A Espanya seʼn diagnostiquen cada any més de 25.000 casos, el 80 % dels quals en homes i el 20 % en dones. Encara que el tabac és el principal factor de risc, nʼhi ha dʼaltres, com la predisposició genètica, els mals hàbits alimentaris o la contaminació ambiental, que tenen rellevància en el desenvolupament dʼaquesta malaltia.

En els últims anys, hi ha hagut avenços notables en el diagnòstic precoç i en el descobriment de nous biomarcadors, fet que permet oferir un tractament més eficient i millorar força la curació i la supervivència dels pacients amb càncer de pulmó. Segons Mariano Monzó, catedràtic dʼAnatomia Humana de la Universitat de Barcelona i director de la càtedra, «en aquest context cal avançar en la difusió i la transferència dʼaquests coneixements per a una major formació dels nostres estudiants i professionals de ciències de la salut, així com per proporcionar als pacients i als seus familiars millor informació a través de diverses accions socials com les que es duran a terme en aquesta nova càtedra».

Els experts que integren la càtedra formen part de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB i de la Unitat de Tumors Toràcics de lʼHospital Clínic de Barcelona, que dirigeix Noemí Reguart. «En lʼúltima dècada, els avenços en el diagnòstic i el tractament del càncer de pulmó han estat vertiginosos i han millorat significativament els resultats dʼeficàcia i supervivència. Ara més que mai, hem de promoure el seu coneixement des dʼuna perspectiva multidisciplinària. La creació dʼaquesta càtedra ens ofereix una oportunitat única per fomentar la consciència social sobre aquesta malaltia i transferir tots els nostres coneixements a professionals, estudiants i pacients», assenyala Reguart.

Per la seva part, Guillem Bruch, cap dʼOncologia dʼAstraZeneca Espanya, ha manifestat la satisfacció de la farmacèutica implicada en la càtedra: «Estem molt orgullosos de participar en la seva creació i contribuir, així, a la transferència de coneixement per avançar en lʼabordatge del càncer de pulmó i millorar la vida dels pacients. Considerem que la formació continuada dels professionals sanitaris és un aspecte crucial per seguir millorant lʼatenció oncològica i, tenint en compte lʼenorme impacte dʼaquesta malaltia, estem encantats de formar part dʼaquest projecte juntament amb la Universitat de Barcelona i lʼHospital Clínic».

La càtedra es va presentar ahir en un acte en què també van intervenir la vicerectora dʼEmprenedoria, Innovació i Transferència de la UB, Mercè Segarra; el director general de lʼHospital Clínic de Barcelona i catedràtic de la UB, Josep Maria Campistol, i el degà de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB, Antoni Trilla.