Una infermera prepara una dosi de la vacuna d'AstraZeneca
Una infermera prepara una dosi de la vacuna d'AstraZeneca (Reuters/Henry Nicholls)

Què se sap, i què no, de la immunitat que deixen la Covid-19 i les vacunes

Els immunòlegs Manel Juan i Carlota Dobaño ens expliquen que s'ha constatat que la immunitat que deixa la malaltia dura almenys un any

Mònica Bertran i BrancósActualitzat

Què en sabem, de la immunitat que s'adquireix quan has passat la Covid-19? I de la que proporcionen les vacunes? Ara que ha passat més d'un any dels primers casos que es van conèixer a la Xina, TV3 ha parlat amb dos immunòlegs, Manel Juan, cap d'Immunologia de l'Hospital Clínic, i Carlota Dobaño, cap d'Immunologia de la malària d'IsGlobal.

Una de les conclusions que s'han pogut extreure és que la immunitat dels que han passat la malaltia dura almenys tots aquests mesos, i els casos de reinfecció han estat molt pocs i més lleus.

S'ha demostrat que existeix una immunitat creuada, és a dir, que el fet d'haver estat en contacte amb un altre coronavirus com, per exemple, el refredat evitaria almenys que desenvolupem una Covid greu, tot i que ens infectem.

Sobre la durada de la immunitat que ofereixen les vacunes encara no ha passat prou temps per saber-ho, però les farmacèutiques confien que almenys sigui d'un any.

S'ha observat que en les persones que han passat la malaltia podria ser suficient una única dosi de la vacuna, però de moment els experts no ho aconsellen fins que es tinguin més dades.

Se sap que la vacunació protegeix, després de la segona dosi, de la gravetat de la malaltia i de la mort. Però no se sap si evita del tot la infecció ni si impedeix encomanar-la a altres persones.

Els immunòlegs Manel Juan i Carlota Dobaño ens ho expliquen en el següent reportatge:

Els científics també fan seguiment els efectes secundaris que poden provocar les vacunes. En general són lleus --dècimes de febre, dolor muscular i articular, mal de cap i cansament-- i n'hi ha més en la segona dosi que no pas en la primera.

Sembla que aquests efectes són més forts en persones que han passat la Covid-19; la Vall d'Hebron ho està estudiant.

ARXIVAT A:
Covid-19Coronavirus Vacunes