Una estudiant es pren una mostra bucal a la Universitat de Saint Andrews, a Escòcia (Reuters/Russell Cheyne)

Els primers estudis amb persones vacunades a Europa demostren una elevada eficàcia

Menys hospitalitzacions i infeccions, fins i tot en més grans de 80 anys i amb la variant detectada al Regne Unit, segons estudis fets amb poblacions àmplies a Escòcia i Anglaterra

Xavier DuranActualitzat

Els dos primers estudis fets en condicions reals a Escòcia i a Anglaterra mostren una elevava eficàcia de les vacunes de Pfizer/BioNTech i Oxford/AstraZeneca contra la Covid.

Les dades analitzades assenyalen que la primera dosi ja proporciona una elevada protecció, que augmenta amb la segona.

El primer estudi, liderat per l'Institut Usher de la Universitat d'Edimburg, ha aparegut al BMJ Open, publicació del British Medical Journal. Hi han participat quatre universitats escoceses més i ha estat finançat pel Servei de Salut Pública d'Escòcia.

S'emmarca en el projecte EAVE II, que utilitza dades clíniques per al seguiment de la pandèmia. En aquest cas es van fer servir dades que cobrien gairebé la totalitat dels 5,4 milions d'habitants del país.

Les dades es van recollir entre el 8 de desembre i el 15 de febrer, període en el qual es van administrar 1,14 milions de vacunes. Al final, el 21% de la població escocesa n'havia rebut la primera dosi.

Comparant les dades dels que havien rebut la vacuna i els que no, es va constatar que, a la quarta setmana, tant la de Pfizer/BioNTech com la d'Oxford/AstraZeneca havien reduït el risc d'hospitalització per Covid. En el primer cas, la reducció era del 85%, i en el segon, del 94%.

També es va comprovar l'eficàcia en persones de 80 anys o més, grup en què el risc d'hospitalització es va reduir un 81% a la quarta setmana, en resultats combinats de les dues vacunes.

Els resultats han estat valorats molt positivament. Jim McMenamin, directiu del Servei de Salut Pública, creu que els resultats demostren fermament l'eficàcia de les vacunes.

"Encoratjo tothom a qui ofereixin la vacuna que se la posi. Continuem avaluant les dades i tenim moltes ganes de donar xifres sobre els beneficis que esperem que es derivin de l'administració de la segona dosi."

Per la seva banda, Josie Murray, investigadora del Servei de Salut Pública a l'EAVE II, destaca que la vacuna protegeix d'efectes greus de la Covid, però matisa això:

"Encara no estem satisfets. Encara hem d'assegurar que aturem la transmissió del virus, i la millor manera de fer-ho és seguir les directrius de salut pública: rentar-se les mans sovint, mantenir-se a dos metres dels altres i, si es mostren símptomes, aïllar-se i fer-se un test."

Menys risc d'infecció a Anglaterra

L'estudi fet a Anglaterra s'ha prepublicat a la web de The Lancet i encara no s'ha revisat. L'encapçala Victoria Jane Hall, del Public Health England (Servei de Salut Pública del Regne Unit) i de la Universitat d'Oxford.

Per una banda, l'estudi s'ha basat en dades de 23.500 professionals sanitaris d'hospitals anglesos, el 89% dels quals havien rebut la vacuna de Pfizer/BioNTech. Se'ls van fer proves rutinàries de SARS-CoV-2 cada dues setmanes entre el 7 de desembre i el 5 de febrer, tant si tenien símptomes com si no.

Els resultats mostren que una dosi de vacuna redueix la probabilitat d'infectar-se més d'un 70% i que amb la segona dosi la protecció puja al 85%.

Això fa pensar que la vacuna també evita la propagació del virus, ja que, si una persona no s'infecta, no el pot transmetre.

Tots els treballadors eren menors de 65 anys. Per això, una altra fase de l'estudi va consistir a prendre dades de 12.000 persones de 80 anys o més, també d'Anglaterra.

Es va observar que la protecció era menor, però molt elevada. Una sola dosi reduïa un 51% el risc d'infecció simptomàtica al cap de 3 o 4 setmanes.

Resultats preliminars sobre l'efecte de la segona dosi assenyalen que eleva la protecció fins al 80%.

També es redueix molt el risc d'hospitalització i de mort en aquest grup de gent gran.

A més, la vacuna és efectiva contra la variant B.1.1.7, detectada per primer cop al sud d'Anglaterra i que és més contagiosa.

Tot i aquests resultats, Mary Ramsay, cap d'Immunització del Servei de Salut Pública, demanava mantenir mesures de seguretat:

"La protecció no és completa i encara no sabem fins a quin punt aquestes vacunes reduiran el risc d'encomanar la Covid als altres. Per això, fins i tot si esteu vacunats, és molt important que continueu actuant com si tinguéssiu el virus, amb higiene de mans i quedant-vos a casa."

La setmana passada es va fer públic un estudi dut a terme a Israel, el país del món que ha vacunat de Covid més percentatge de població. L'estudi mostrava que la vacuna de Pfizer-BioNTech redueix un 94% el nombre de casos simptomàtics.

ARXIVAT A:
Covid-19Coronavirus VacunesEscòcia