La variant britànica ja és predominant i està estesa per tot Catalunya

Malgrat que és més contagiosa, es pot contenir amb les mesures de sempre: distància, neteja de mans i ús de mascareta

Actualitzat

A Catalunya la variant del coronavirus SARS-CoV-2 que es va detectar per primera vegada al Regne Unit ja és majoritària i ha desplaçat l'original.

Però , com s'està notant al nostre país l'impacte d'aquesta nova variant? Ho hem preguntat al responsable de la vigilància de l'evolució de la pandèmia a Catalunya, Jacobo Mendioroz.

Més contagiosa

La variant britànica ja no és minoritària, sinó predominant i està estesa per tot Catalunya.

És cert que és més contagiosa, però també és cert que es pot contenir amb les mesures de sempre (distància, neteja de mans i mascareta). I la prova és que la incidència del virus continua baixant, tot i que lentament, al mateix temps que augmenta la presència d'aquesta variant.

"Potser abans, en una reunió de 10 persones, hi havia una contagiada i es contagiaven aproximadament 3, i ara en lloc de 3 es contagien 6. Com sempre, al final, la base del contagi és la reunió de 10 persones sense les mesures que fa que aquesta variable es pugui difondre més", explica Jacobo Mendioroz.

La manera de comprovar la presència de la variant és seqüenciant mostres aleatòries del virus. Se n'ha trobat allà on hi ha hagut brots.

"A Olot, a Aran, a Manlleu, però no deixen de ser brots localitzats, que es comencen a estendre. Arribem, comencem a fer control, a trencar cadenes, i després... més o menys aconseguim, fins ara, controlar i estabilitzar aquest brot de 15, 20, 30 persones."

La variant té una mutació que fa que el virus entri més fàcilment dins la cèl·lula humana. Hi ha diferents hipòtesis per explicar que sigui més transmissible. Per exemple, que la persona és contagiosa durant més dies. De moment, però, no tenen previst canviar el protocol i allargar el temps d'aïllament.

"Sobretot perquè ja sabem que el més important de l'aïllament és poder complir-lo, que jo crec que és la part mes complicada amb diferència de tot el procés."

I és que la vulnerabilitat socioeconòmica, la inestabilitat laboral i els habitatges precaris en alguns casos fan molt difícil el compliment del confinament.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut