Dinamarca atura temporalment la vacuna d'AstraZeneca mentre investiga casos de trombosi
El govern danès ha aturat temporalment l'administració de la vacuna per precaució (EFE)

Dinamarca, Noruega i Islàndia aturen la vacuna d'AstraZeneca pels casos de trombosi

L'Agència Espanyola del Medicament considera que, en aquest moment, "no hi ha evidència que la vacuna sigui la causa d'aquests esdeveniments adversos"

RedaccióActualitzat

Dinamarca ha aturat temporalment, durant 14 dies, l'administració de la vacuna d'AstraZeneca, mentre investiga si té a veure amb uns casos de trombosis greus en persones que l'havien rebut.

Un dels casos està relacionat amb una mort, segons han explicat les autoritats sanitàries daneses, que, de tota manera, han destacat que no es pot concloure que hi hagi relació directa entre la vacuna i els trombos.

L'Agència Europea del Medicament, però, recomana continuar administrant la vacuna AstraZeneca a la Unió Europea perquè considera que "els beneficis de la vacuna segueixen superant els seus riscos".

Però malgrat la crida a la calma ja són vuit els països europeus que han suspès la vacunació: Dinamarca, Noruega, Islàndia, Bulgària, Estònia, Letònia, Lituània i LuxemburgTailàndia ha estat el primer país asiàtic a anunciar, aquest divendres, que suspèn l'administració d'aquesta vacuna per precaució

Àustria, en canvi, ha anunciat que seguirà amb la vacunació de la farmacèutica anglo-sueca, si bé ha retirat el lot afectat, com també ha fet Itàlia.

Diumenge, aquest país, va informar de la mort d'una persona i de la malaltia d'una altra, després de ser immunitzades amb dosis d'AstraZeneca d'un mateix lot que havia anat a 17 països.

Com a mesura de precaució les autoritats austríaques van retirar aquest lot.

Per ara, ni l'Agència Europea del Medicament ni l'espanyola hi veuen relació de causa-efecte. De fet, al Regne Unit, on ja s'han vacunat milions de persones amb AstraZeneca, no se n'ha comunicat cap cas.

De moment, l'Agència Espanyola del Medicament ha donat l'alerta, però no recomana retirar el lot complet. Es tracta, de moment, de mesures de precaució.

En un comunicat, l'agència ha manifestat que "en aquest moment, no hi ha proves que la vacuna sigui la causa d'aquests esdeveniments adversos notificats". I ha afegit això:

"No s'ha registrat a Espanya cap esdeveniment advers del tipus dels notificats a Àustria en relació temporal amb l'administració d'aquesta vacuna. L'AEMPS considera que no existeixen motius que justifiquin l'adopció de mesures cautelars sobre aquest lot, per la qual cosa es podrà continuar amb el pla de vacunació previst per a aquestes unitats."

L'Agència Europea del Medicament també ha emès un comunicat en què assenyala que, de moment, tampoc no hi veu una relació causa-efecte.

Per la seva banda, el govern britànic ha comunicat la posició de l'Agència Reguladora de Productes Mèdics i Sanitaris:

"És una mesura de precaució de les autoritats daneses, noruegues i islandeses. No s'ha confirmat que els casos de trombosi fossin causats per la vacuna d'AstraZeneca contra la Covid-19. La gent hauria de rebre la seva vacuna quan la cridin".

Phil Bryan, director de Seguretat de Vacunes d'aquesta agència, considera que no hi ha hagut més casos de trombosi del que seria normal:

"Les trombosis es poden produir de forma natural i no són rares. Més d'11 milions de dosis de la vacuna d'AstraZeneca de la Colvid-19 s'han administrat a tot el Regne Unit. Els informes rebuts fins ara de casos de trombosi no són més dels que s'haurien produït de forma natural en la població vacunada".

El ministre francès de Salut, Olivier Véran, va explicar dijous que la seva agència del medicament li havia dit que no hi havia raó per suspèndre les vacunacions.

ARXIVAT A:
VacunesCoronavirus Covid-19