Vials de la vacuna de Janssen
Vials de la vacuna de Janssen (Johnson&Johnson via Reuters)

Autoritzada a Europa la vacuna de Janssen contra la Covid, la primera d'una sola dosi

Ja s'administra als Estats Units i és la quarta que l'Agència del Medicament Europea aprova

RedaccióActualitzat

L'Agència del Medicament Europea (EMA) ha aprovat aquest dijous una quarta vacuna contra la Covid: la de Janssen. L'avantatge d'aquesta respecte a les vacunes de Pfizer, Moderna i AstraZeneca és que s'administra amb una sola dosi, cosa que permetria accelerar els plans de vacunació de cara l'estiu.

La vacuna, desenvolupada per l'empresa belga Janssen Pharmaceutica, que va ser adquirida pel grup nord-americà Johnson&Johnson, té un altre gran avantatge i és que es pot conservar en una nevera, perquè no necessita temperatures tan baixes com les de Pfizer/BioNTech i Moderna.

La decisió arriba enmig dels dubtes sobre la capacitat de la farmacèutica per entregar les dosis compromeses amb la Unió Europea. La Comissió va tancar un contracte amb Janssen per lliurar 200 milions de dosis aquest any, amb opció de compra per 200 milions més, però hi ha informacions no confirmades oficiament per la Comissió Europea que apunten a retards en l'entrega dels primers 55 milions previstos.

D'aquests 55 milions, uns 10 serien per a Alemanya i 7,3 per a Itàlia. Segons les previsions, els lliuraments es doblarien en el segon trimestre.

La multinacional Johnson & Johnson no s'ha compromès a enviar dosis abans del segon trimestre, però fins i tot la data de l'1 d'abril sembla optimista i podria ser que no arribessin fins a finals de mes.

L'empresa també té problemes de subministrament als Estats Units. Havia calculat de proporcionar cent milions de dosis a finals de maig, però de moment ha hagut de retallar a la meitat les previsions de lliurament al març i limitar-lo a 20 milions de dosis.

L'EMA té oberts tres processos més d'avaluació, amb les vacunes del laboratori alemany CureVac, del nord-americà Novavax i la vacuna russa Sputnik V.

Basada en un virus atenuat

La formulació d'aquesta vacuna es basa en un virus atenuat, com una altra vacuna contra l'Ebola també fabricada per la mateixa multinacional.

En els assajos clínics ha mostrat una eficàcia del 66,3% amb una sola dosi, que és més del 50% que demana l'OMS a una vacuna. Segons la multinacional, però, l'eficàcia arriba al 85%. En comparació, les de Pfizer/BioNTech i Moderna superen el 90% i la d'Oxford/AstraZeneca se situa al voltant del 70%.

La protecció màxima amb la de Janssen s'assoleix a partir de dues setmanes de l'administració i sobretot és eficaç per evitar l'hospitalització o la mort dels vacunats. Proves preliminars assenyalen que també evita la Covid asimptomàtica.

La vacuna de Janssen també es produirà a Catalunya, als laboratoris Reig Jofre. La vacuna també va ser avalada i autoritzada fa dues setmanes als Estats Units, on ja s'està administrant des de finals de febrer.

Anar al contingut