Vés enrere El projecte Mironins permetrà als infants explorar i descobrir l’univers creatiu de Miró a través de realitat augmentada

L’aplicació ajudarà a explorar la Fundació Joan Miró a nenes i nens de 6 a 10 anys. La UPF ha liderat el procés de creació del guió interactiu i la definició de protocols ètics en la recerca amb menors. També hi participen la pròpia fundació, la productora Cornelius Films, i les empreses WildBytes i Soft For You.

12.03.2021

Imatge inicial

El passat 4 de març es van presentar els primers resultats de Mironins, un projecte d’I+D+I que proposa “el redisseny de l’experiència cultural i d’aprenentatge que suposa visitar un museu a través de la narrativa transmèdia”. Mironins permetrà a nenes i nens d’entre 6 i 10 anys explorar, descobrir i fascinar-se per l’univers creatiu de Joan Miró mitjançant una aplicació de realitat augmentada que els guiarà pels espais de la Fundació Joan Miró. A través de l’aplicació, els Mironins, personatges sorgits dels quadres de l’artista, acompanyaran els infants en l’aventura titulada l’Escala Màgica de Miró.

Mironins és un projecte que forma part de la comunitat RIS3CAT Mèdia, en què participa la UPF. Està liderat per Eurecat, i hi participen un consorci format per la productora Cornelius Films, la Fundació Joan Miró i les empreses WildBytes i Soft For You, especialitzades en aplicacions interactives i de realitat augmentada.

La primera fase del projecte "ha permès l’elaboració dels materials que guiaran els següents passos, com són els informes de requeriments tècnics i d’usuari, el disseny dels protocols ètics a seguir per tal de poder realitzar test d’usuaris amb menors i el guió general de l’experiència", explica Pere Freixa, professor del Departament de Comunicació de la UPF i ccordinador del projecte.

A través de l’aplicació, els Mironins, personatges sorgits dels quadres de l’artista, acompanyaran els infants en l’aventura titulada l’Escala Màgica de Miró.

La UPF ha liderat dues d’aquests tasques (working packages - WP), la de Guió de l’experiència i variables per a l’experimentació en prototipatge i la del Protocol per a focus grups amb menors, en què han participat la resta d’entitats.

La creació del Guió de l’experiència ha permès constatar com la comunicació interactiva i, més específicament, el desenvolupament de guions interactius és una especialitat que es troba encara en fase de desenvolupament pel que fa a la codificació de procediments i metodologies. Aquest escenari es fa palès en la falta d’estàndards i la multitud de procediments que s’utilitzen de forma simultània.

Donat que els socis del projecte parteixen d’àmbits de coneixement diversos, en aquest WP s’ha treballat de manera col·laborativa, basant-se en la suma i complementarietat de procediments i metodologies, amb la finalitat d’agregar coneixements i obtenir un sistema propi que incorpori les aportacions de tots els participants. Aquest procés llarg ha estat especialment valuós, ja que el guió final, Els Mironins i l’escala màgica de Joan Miró, combina les experteses de tots els socis del consorci.

El Disseny de protocols per poder desenvolupar tests d’usuari basats en metodologies d’usabilitat (UX) s’ha adaptat a les necessitats imposades per la covid-19. El protocol desenvolupat s’ha ideat per ser aplicat directament al sector museològic i a l'ús d'aplicacions interactives i tecnologies emergents durant les visites als museus. Per al seu desenvolupament s’ha analitzat un banc de documents dividits en quatre escenaris: (1) normativa institucional [nacional i europea] sobre investigació amb menors (2) estudis culturals relacionats amb metodologies i menors (3) estudis culturals sobre aplicacions i tecnologies emergents aplicades a menors, (4) normativa institucional catalana sobre la Covid-19 en museus i col·legis.

En la propera fase es començaran a produir els primers protocols de l’aplicació per tal de poder iniciar els tests d’usuari que permetin confirmar l’eficàcia de la proposta. Durant el procés de guió s’han testat les primeres eines de realitat augmentada que han permès previsualitzar l’efecte que produirà l’aplicació un cop estigui implementada. En la imatge, es mostren els personatges Mironins en la pantalla del dispositiu mòbil acompanyant l’obra que està exposada en una de les sales de la Fundació Joan Miró.

La realitat augmentada permetrà no només incorporar la presència dels avatars Mironins, sinó també facilitar la descoberta dels universos que s’amaguen al voltant de les obres, com en el cas de l’Autoretrat de 1960, realitzat sobre un primer retrat, de 1937. Gràcies a l’ús de tècniques de so binaural combinades amb la realitat augmentada, la descoberta incorporarà elements sonors generatius.

Multimèdia

ODS - Objectius de desenvolupament sostenible:

Els ODS a la UPF

Per a més informació