Aquesta setmana, un equip d'experts de la Facultat de Medicina de la Universitat de Minnesota han aconseguit identificar tres fenotips clínics de Covid-19, que reflecteixen poblacions de pacients amb diferents comorbiditats, complicacions i resultats clínics. Els tres fenotips es descriuen en un article publicat a la revista PLOS ONE i dona alguna cosa de llum al coneixement d'aquest virus SARS-CoV-2 que ha matat gairebé tres milions de persones a tot el món.

La investigació s'ha basat en els resultats observats en els departaments d'emergències de diferents hospitals que varien àmpliament, el que suggereix que existeixen diferents fenotips clínics i, el que és més important, que aquestes diferents presentacions fenotípiques poden respondre de manera diferent del tractament.

Prova CovidEls investigadors hi han aconseguits distingir tres tipus de fenotips entre els afectats per la Covid-19

La investigació

En l'estudi, els investigadors van analitzar registres mèdics d'un total de 14 hospitals al mig oest dels Estats Units i de 60 clíniques d'atenció primària en l'estat de Minnesota. En concret, de 7.538 pacients amb Covid-19 confirmats per PCR entre el 7 de març i el 25 d'agost de 2020; 1.022 d'aquests pacients van requerir ingrés hospitalari. Les dades de cada pacient van incloure comorbiditats, medicaments que prenien, valors de les anàlisis de laboratori, visites a la clínica, informació d'admissió a l'hospital i dades demogràfiques del pacient.

La majoria dels pacients inclosos en l'estudi, el 60 per cent, presentaven el que els investigadors van denominar fenotip II, que es troba entre el I i el III; el 23,1 per cent, van presentar fenotip I o el fenotip advers, que es va associar amb els pitjors resultats clínics. En aquests casos, els pacients tenien el nivell més alt de comorbiditats hematològiques, renals i cardíaques i era més probable que no fossin de raça blanca ni de parla anglesa. El 16,9 per cent van presentar fenotip III, que ells denominen com a fenotip favorable, que es va associar amb els millors resultats clínics; sorprenentment, malgrat tenir la taxa de complicacions i la mortalitat més baixes, els pacients d'aquest grup tenien la taxa més alta de comorbiditats respiratòries, així com un 10 per cent més de risc de reingrés hospitalari en comparació amb els altres fenotips.

El fenotip I es va associar amb augments de 7,30 vegades en el risc de mort en relació amb el fenotip III, mentre que el II es va associar amb augments del 2,57 davant el III.

Home amb màscaraEl fenotip I és amb molta diferència el més letal entre els tres que s'han distingit

Els autors conclouen que l'atenció mèdica amb un fenotip específic podria millorar els resultats de Covid-19 i suggereixen que es necessiten investigacions futures per determinar la utilitat d'aquestes troballes a la pràctica clínica. "Els pacients no pateixen de Covid-19 de manera uniforme. En identificar grups afectats de manera similar, no només millorem la nostra comprensió del procés de la malaltia, sinó que això ens permet orientar amb precisió les futures intervencions als pacients de més risc", afirmen els experts.