Actualitat

Bluephage es converteix en la primera biotech especialitzada en l’anàlisi microbiològica de l’aigua que aconsegueix la certificació B Corp

Bluephage, empresa referent del sector biotecnològic especialitzada en productes per a l’anàlisi microbiològica de l’aigua, s’ha convertit en una B Corp pel seu acompliment social i ambiental, la seva transparència i la seva responsabilitat empresarial amb els més alts estàndards. Les B Corporations (o B Corps) lideren un moviment global de persones que fan servir la força dels negocis per generar un impacte positiu. Són un grup creixent de prop de quatre mil empreses que treballen per generar un canvi sistèmic i construir un model econòmic equitatiu, inclusiu i regeneratiu per a totes les persones i per al planeta.

Bluephage va néixer el 2016 a la Universitat de Barcelona com una spin-off per promoure i comercialitzar una tecnologia patentada i desenvolupada a la Universitat de Barcelona pel grup de Microbiologia d’Aigües Relacionada amb la Salut (MARS), que permet reduir el temps de resultat de l’anàlisi microbiana de l’aigua a només cinc hores. Des de fa més de tres dècades, el grup MARS estudia els bacteriòfags com a indicadors de la qualitat microbiològica de l’aigua, i aquest treball ha estat la base per a la creació de l’empresa Bluephage. “A Bluephage estem compromesos amb la nostra visió d’Aigua Segura per a un Món Millor i amb la nostra missió d’ajudar milions de persones arreu del món a obtenir aigua potable per beure, per a la higiene i per a usos agrícoles. Ara reforçarem aquests objectius de sostenibilitat social, econòmica i ambiental amb la certificació B Corporation”, comenta Enric Queralt, CEO de Bluephage.

En un context internacional en què més de dos mil cinc-cents milions de persones no tenen accés a aigua potable, Bluephage assumeix la responsabilitat social d’oferir una solució rendible i accessible perquè els laboratoris d’anàlisi d’aigua, les empreses de subministrament d’aigua i de sanejament, i també les autoritats sanitàries i de l’aigua, puguin realitzar periòdicament anàlisis ambientals de l’aigua de manera fiable, ràpida i eficaç. D’acord amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides número sis – “Garantir la disponibilitat i la gestió sostenible l’aigua i el sanejament per a tothom–”, la visió i el propòsit de Bluephage és ajudar milers de persones a obtenir aigua potable.

L’any  2017 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va presentar la quarta edició de les Guies per a la Qualitat de l’Aigua Potable. El capítol sobre els plans de seguretat de l’aigua recomana utilitzar indicadors més resistents, com els bacteriòfags, per a les proves de qualitat microbiana de l’aigua i practicar proves d’aigua més sovint per detectar-hi organismes indicadors fecals i poder detectar-ne així la contaminació i prevenir les malalties transmeses per l’aigua.

A principis del 2021 la Comissió Europea va adoptar una nova Directiva sobre l’Aigua Potable que exigeix ​​la realització de proves per detectar colifags com a indicador viral de l’aigua, ja que, quan aquest virus hi és present, altres virus patògens poden aparèixer en el medi ambient, tot i que en concentracions més baixes. Així, monitoritzar aquest indicador viral pot prevenir algunes malalties relacionades amb els virus humans. Davant d’aquesta realitat, la innovació que ofereix Bluephage és un mètode revolucionari per simplificar i accelerar la detecció i enumeració de colifags a l’aigua.

La certificació B Corp mesura l’acompliment de la gestió en el conjunt de l’empresa i cobreix cinc àrees d’impacte clau: Governança, Treballadors, Comunitat, Medi Ambient i Clients. El procés de certificació és rigorós, i l’empresa ha d’obtenir més de vuitanta punts i proporcionar evidència de pràctiques socialment i ambientalment responsables, inclosos el subministrament d’energia, l’ús d’aigua i de residus, la indemnització als treballadors, la diversitat i la transparència corporativa. Per completar la certificació, la companyia ha d’incorporar legalment en els seus estatuts el seu compromís amb el propòsit social.

Enric Queralt, CEO de Bluephage, comenta: “Des del 2016 Bluephage treballa per impactar positivament en la prevenció d’una crisi global relacionada amb l’aigua, i ara, al 2021, estem molt orgullosos d’haver aconseguit la certificació B Corporation. Aquesta certificació reconeix i reforça la nostra missió, la nostra visió, els nostres valors, la nostra manera de relacionar-nos amb tots els nostres grups d’interès i amb la cadena de subministrament, i garanteix aquest compromís amb els nostres clients”.

L’atenció recent cap al sector de la biotecnologia i l’anàlisi de l’aigua fa que la certificació B Corp de Bluephage sigui un pas remarcable, i assenyala un canvi cap a una major responsabilitat i transparència en el sector.

Pablo Sánchez, director executiu de B Lab Spain, afirma: “Estem encantats de donar la benvinguda a Bluephage en la comunitat de B Corp. Aquesta comunitat treballa per reduir la desigualtat, respectar i regenerar el medi ambient, enfortir les comunitats i crear llocs de treball d’alta qualitat amb dignitat i determinació. Bluephage és un nou membre de la comunitat B Corp, que demostra amb el seu exemple com es poden assolir aquests resultats”.