[INCLOU MATERIAL AUDIOVISUAL] Barcelona destaca com un dels tres millors hubs europeus per a acollir startups : Servei de Premsa

30/03/2021

Temps estimat de lectura: 4 minuts

La capital catalana és també la segona ciutat a Europa entre els grans hubs tecnològics que aglutinen més de 500 milions d’euros d’inversió, que compta amb més emprenedors tecnològicament capacitats: més del 32% dels fundadors d’startups a Barcelona són experts en programació i codificació

La ciutat manté l’atracció com un dels ecosistemes d’startups més dinàmic a nivell global, i destaca que és seu de 7 empreses internacionals de les anomenades “unicorn” (amb un valor empresarial per sobre del bilió de dòlars) com N26, i dues de locals com Glovo i Letgo

L’entitat Startup Heatmap Europe, que monitoritza i mapeja els ecosistemes per a les startups a tot el món, ha fet públic avui el seu informe anual sobre la situació de les startups a Europa. En aquesta edició, a més, ha realitzat un cas d’estudi específic sobre l’ecosistema empresarial d’aquest tipus d’empreses a Barcelona i el seu potencial i situació al continent europeu. Aquest estudi està realitzat a través de les enquestes i respostes de més d’un miler de persones fundadores d’startups i de la comunitat empresarial, i també a partir del seguiment i monitorització de les xarxes socials i de la traçabilitat de les informacions sobre inversions en aquest mercat. L’informe inclou indicadors sobre la salut de les ciutats quant a aquest tipus d’empresa, amb un perfil marcadament tecnològic, transnacional i dinàmic.

En aquest sentit, el tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni, ha posat en valor que “la contribució fonamental del sector tecnològic i específicament de les startups, en la recuperació de l’economia, l’ocupació i la transformació del model econòmic de Barcelona”. Per a Collboni, “malgrat la situació mundial de l’economia, Barcelona continua apareixent de forma consistent en rànquings i classificacions com a ciutat per a les startups i el talent tecnològic, i això és el resultat d’anys de treball i també d’una prioritat actual d’aquest Govern municipal, que a més venen reforçats per iniciatives com la IT Academy de Barcelona Activa, que formarà 3.000 programadors els propers cinc anys; o l’aliança públic-privada Barcelona Digital Talent amb la Fundació Mobile World Capital per impulsar el talent tecnològic, o la transformació de l’edifici de Correus de Via Laietana en un nou hub d’innovació tecnològica al centre de la ciutat”.

Barcelona, en el top three dels millors hubs tecnològics europeus

En el seu informe, enguany, Startup Heatmap Europe reconeix Barcelona com una de les tres ciutats més populars per establir-hi una startup, juntament amb Londres i Berlin. Barcelona a més, es manté per quart any consecutiu en aquesta posició, segons el sondeig anual sobre la mobilitat dels fundadors d’aquest tipus d’empreses, en el període 2017-2020. En aquest sentit, en 2020, més del 18% de les persones que van crear una startup van triar Barcelona com a localització, fet que impacta enormement en el fet que la ciutat compti amb una comunitat de persones emprenedores en aquest tipus d’empresa amb més d’un 65% d’estrangers, i col·loquen la ciutat com el 4t hub europeu amb una comunitat més internacional.

Comunitat “startupera” marcadament internacional i seu d’empreses “unicorn”

La capital catalana és també la segona ciutat entre els grans hubs tecnològics que aglutinen més de 500 milions d’euros d’inversió, que compta amb més emprenedors tecnològicament capacitats: més del 32% dels fundadors d’startups a Barcelona són experts en programació i codificació. La primera en aquest rànking és la ciutat de Tel-Aviv.  En aquest sentit, segons els usuaris registrats a la plataforma professional de programadors stackoverflow.com, que dóna servei a més de 100 milions de persones mensualment, Barcelona seria el 7è hub de desenvolupadors web més gran d’Europa. La ciutat compta amb una comunitat digital forta amb 77.000 professionals, dels quals el 26% són dones, segons Barcelona Digital Talent, i atreu en gran mesura talent estranger, ja què el 31% dels professionals digitals operant a la ciutat són de fora de la Barcelona.

L’estudi també destaca que Barcelona manté l’atracció com un dels ecosistemes d’startups més dinàmic a nivell global, i ressalta que tenen seu 7 empreses internacionals de les anomenades “unicorn” (amb un valor empresarial per sobre del bilió de dòlars) com N26, i dues de locals com Glovo i Letgo. De fet, la ciutat compta amb un ecosistema molt dinàmic, amb més de 1197 startups, segons dades de la MWCapital.

Barcelona, al capdavant en startups de solucions tecnològiques d’alt valor

Barcelona també destaca com l’ecosistema europeu d’startups amb més empreses “deep tech”, és a dir amb més empreses startup que es dediquen a proveir solucions tecnològiques en l’àmbit científic o d’enginyeria. Aquestes startups requereixen més recerca i desenvolupament i una inversió de capital més elevada, però alhora ofereixen també menys risc de mercat, perquè el seu és un producte d’alt valor i que genera productes difícilment replicables. En concret, Barcelona compta amb un 13% d’startups deeptech, mentre que la segona ciutat a Europa seria Paris, amb un 9’3%, seguida de Berlin (9%), Amsterdam (7’5%) i Londres (7’5%).

Declaracions de Jaume Collboni

Vídeo en català (MP4)