Èxit dels últims assajos de llançament del coet Bondar, construït per estudiant de l'associació Cosmic-Research de la UPC-ESEIAAT

Descarregar

El coet Bondar preparat per una de les proves de llançament

Descarregar

Els i les estudiants membres de l’equip Cosmic Research, de l’ESEIAAT de la UPC i del BiSKY Team, de l’Escola d’Enginyeria de Bilabo (EIB) de la Unviersitat del País Basc (UPV/EHU).

Descarregar

Imatge del coet Bondar dins de l’hangar abans d’iniciar les proves des del Centre d’Experimentació de l’Arenosillo, a Huelva

Descarregar

Seguiment del llançament i del funcionament del coet des d’El Arenosillo (Huelva)

L’associació d’estudiants Cosmic Research, de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, ha finalitzat amb èxit la campanya de proves del coet suborbital Bondar al Centre de Experimentació de l'Arenosillo (CEDEA), ubicat a Mazagón (Huelva). Les proves han tingut lloc entre els dies 1 i 6 de març i han comptat amb la col.laboració de l’Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial (INTA) i de dos estudiants del BiSKY Team,. de la Universitat del País Basc (UPV/EHU).

06/04/2021

Fa cinc anys un grup d’estudiants de l'Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC), es va constituir en l’associació Cosmic Research amb l’objectiu de construir amb tecnologia pròpia el coet suborbital català més potent que s’hagi llançat fins ara per arribar als límits de l’atmosfera, a 11 km d’altitud. Després de mesos de càlculs, de més de 30 llançaments, de construir i llançar tres coets anteriors, del llançament de 80 CanSats (satèl·lits de competició de la grandària d’una llauna de refresc) i d’aconseguir finançament, el projecte Bondar agafa forma i s’aproxima el moment del seu llançament definitiu, que tindrà lloc durant aquest curs acadèmic.

Si més no, els i les quinze estudiants de la Politècnica a Terrassa han assolit tots els objectius de la seva campanya de proves realitzades entre l’1 i el 6 de març. Les proves han consistit en recrear les operacions de compte enrere previstes per a la campanya de llançament. De fet, han executat un total de quatre assajos durant més de 30 hores, que han servit per validar l’aviònica tant del sistema aeri com del terrestre i comprovar la compatibilitat de la plataforma de llançament amb el terreny així com la vinculació de la telemetria.

Les proves s’han realitzat a les instal·lacions al Centre d'Experimentació de l'Arenosillo (CEDEA), un complex històric ubicat a Mazagón (Huelva) de llançament de coets,  amb la col·laboració de l’Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial (INTA) i de dos estudiants de la Universitat del País Basc (UPV/EHU), integrants de l’equip BISKY Team.

L'aeronau supersònica més potent feta per estudiants
Bondar és un coet suborbital de sondeig, monoetapa, de combustible sòlid i passivament estabilitzat per aletes. Amb 2.8 m de longitud, 131 mm de diàmetre, 35 kg de pes i un apogeu estimat de 9 km, és el coet supersònic més potent desenvolupat fins ara per estudiants a Catalunya i l’Estat. Amb el llançament de Bondar, Cosmic Research pretén batre el rècord d’altitud a Espanya, a més de recuperar el mòdul de l’aviònica i validar la tecnologia que incorpora. La denominació del coet ret homenatge a Roberta Bondar, primera dona astronauta i primera neuròloga canadenca a l’espai, que va participar a la missió Discovery l’any 1992.

En la campanya de proves hi han participat els integrants de Cosmic Research i dos estudiants que formen part del també equip universitari BiSKY Team, en aquest cas del País Basc, juntament amb el personal expert de l’INTA encarregat de supervisar totes les operacions en terra i garantir la seguretat del futur llançament de Bondar. L’INTA és un dels principals patrocinadors del projecte. Com a organisme públic d’investigació del Ministeri de Defensa, realitza activitats d’investigació científica i de desenvolupament de sistemes i prototips en els àmbits de l’aeronàutica, l’espai, la hidrodinàmica, la seguretat i la defensa. A més, presta serveis tecnològics a empreses, universitats i institucions.

El BiSKY Team és un equip universitari de l’Escola d’Enginyeria de Bilbao (EIB), de la UPV/EHU, que té com a missió de desenvolupar llançadors suborbitals amb capacitat per transportar càrrega útil. En el marc de la missió Bondar, s’encarrega de dissenyar l’aviònica del coet i el sistema de telemetria.