Salut

_

Salut demana espaiar fins als 42 dies la segona dosi de la vacuna de Pfizer per vacunar el màxim nombre de persones en el mínim temps possible

query_builder   13 abril 2021 20:23

event_note Nota de premsa

• Consellera Vergés: “Fer-ho ens permetria vacunar més ràpid sense desprotegir la població; cal prendre decisions ràpides basades en evidències científiques”
  • Els primers resultats a Catalunya de les persones vacunades amb AstraZeneca demostren ja una disminució dels ingressos 21 dies després d’haver-la rebut
  • També es calcula que per cada 1.500 persones vacunades d’entre 60 i 69 anys s’evita un ingrés a la UCI

Un moment de la roda de premsa d'aquesta tarda, amb Cabezas, Vergés i Argimon.

La consellera de Salut, Alba Vergés, ha encapçalat aquesta tarda la roda de premsa setmanal de seguiment de la vacunació de la COVID-19 a Catalunya. I ho fet per avançar que Catalunya considera imprescindible espaiar en el temps la segona dosi de la vacuna de Pfizer, com a estratègia per “guanyar temps i poder vacunar quanta més gent en el menor temps possible”.

En aquest sentit, Vergés ha anunciat que demà Catalunya traslladarà aquesta proposta i el seu debat al Consejo Interterritorial, concretada en espaiar la segona dosi de Pfizer dels 21 dies fins als 42, per "protegir així més gent més vulnerable i basant-se en l’evidència científica", en tant que l’eficàcia d’aquesta primera dosi de la vacuna està plenament contrastada i demostrada. De fet, la consellera Vergés ha emfatitzat que “necessitem que aquesta evidència es pugui traslladar també en decisions”; malgrat la “poca agilitat de l’Estat espanyol amb altres decisions, aquesta vegada no pot fallar. D’aquesta manera, la titular de Salut ha criticat els canvis de criteri en la vacunació amb AstraZeneca o els pals a les rodes en autoritzar test d’antigens a les farmàcies. “Aquests retards, aquesta lentitud en el compromís en les decisions de l‘Estat ens estan retardant poder aplicar les nostres estratègies. Sigui quina sigui la decisió, li hem de poder explicar a la ciutadania, per reduir-li els neguits i la incertesa. Aquest cop, amb Pfizer, no poden repetir aquest error”, ha subratllat.

Vergés ha recordat que països com Canadà, el Regne Unit i ara França i Itàlia ja han aprovat aquest espaiament, que “ens permetria vacunar més ràpid sense desprotegir la població”. De fet, Catalunya ja va plantejar ahir aquesta proposta en una reunió bilateral amb l’Estat, i la pròpia consellera ho va demanar en el darrer Consejo Interterritorial. “No podem perdre temps, perquè la Covid no dona treva. Ara que gairebé hem acabat de vacunar els majors de 80 anys, hem d’accelerar en la franja dels 69 als 79 anys. I espaiar aquesta segona dosi de Pfizer ens permetria activar les primeres administracions i immunitzar més població. Demanem, doncs, decisions basades en el rigor, en la responsabilitat, per donar la millor resposta per controlar la pandèmia”, ha resumit.

Evitar casos, ingressos i morts
El secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, ha exposat que, amb una estimació d’efectivitat de la vacuna del 70% i una incidència de la infecció similar a la d’ara a Catalunya, els beneficis potencials de la vacunació són “infinitament superiors als possibles efectes adversos en totes les franges d’edat en un període de 16 setmanes”. En la mateixa línia, Argimon ha remarcat que “per cada 1.550 persones vacunades d’entre 60 i 69 anys, evitem un ingrés a l’UCI”. El nombre de persones a vacunar per evitar ingressos incrementa a mesura que les persones són més joves perquè el risc de malaltia greu és menor. A banda, ha argumentat Argimon, les vacunes també són segures i eficaces a nivell col·lectiu: “Hem de tenir en compte el potencial efecte de barrera quan vacunem moltes persones cercant la immunitat de grup necessària”.

Per la seva banda, la sotsdirectora general de Promoció de la Salut, Carmen Cabezas, ha actualitzat el pla de vacunació i ha anunciat que ja s’ha iniciat amb dosis de Pfizer entre persones d’entre 79 i 70 anys. Cabezas ha explicat que, per a aquest grup d’edat, estava previst vacunar també amb la vacuna de Janssen, però que caldrà esperar més informació davant la recent aturada de la seva distribució a Europa.

En total, ja s’han administrat 1.790.668 vacunes, xifra que suposa un 93,8% del total de les vacunes rebudes. En el grup de 80 i més anys, ja hi ha una cobertura superior al 80,5 %; en les persones d’entre 70 i 79 anys un 15,7%; un 66% en els col·lectius essencials; i un 49% en població entre 60 i 65 anys.

Cabezas ha avançat que ja s’han analitzat els primers resultats de la vacunació amb AstraZeneca i s’ha comprovat que s’evita emmalaltir de gravetat ja des de la primera dosi. En concret, amb 1.535 pacients vacunats amb una dosi, s’observa que ja tenen un 45% menys de possibilitats d’ingressar a l’hospital i un 52 % menys a l’UCI. “L’estudi demostra que, passats 21 dies, es passa de tenir 29 ingressos de les persones no vacunades a només 1 en les persones vacunades; de 6 ingressos a UCI a cap; i d’un mort, també a cap, respectivament”.

Per últim, Cabezas també s'ha referit a la imminent publicació d’un estudi -fet per Salut Pública juntament amb el Sistema d'Informació dels Serveis d'Atenció Primària (SISAP) de l’Institut Català de la Salut (ICS)- que ha avaluat l’eficàcia de la vacuna Pfizer a Catalunya en una població d’unes 117.000 persones que resideixen a les residències, els professionals que hi treballen i professionals sanitaris. S’han analitzat quants casos, hospitalitzacions i morts s’han registrat des de l’inici de la campanya de vacunació i s’ha observat una reducció d'entre el 85 i el 96% en casos simptomàtics i asimptomàtics en el nombre d’infeccions. Un altre dels aspectes de l’estudi és que la mitjana d’edat de la població analitzada de les residències és de 85 anys i els estudis no acostumen a tenir persones de tanta edat i, d’aquí la seva rellevància. L’estudi també ha demostrat una reducció de la mortalitat de fins al 97% en aquesta població un cop feta la campanya vacunal.

Situació epidemiològica i pla de cribratges
Pel que fa a la situació epidemiològica, el secretari de Salut Pública ha manifestat que l’efecte de la Setmana Santa encara no es pot veure i que cal esperar l’evolució d’aquesta setmana. Ara com ara, les dades mostren que “la corba de la quarta onada és d’una pendent suau, no com la segona i tercera onada”, però ha lamentat que el principal problema sigui “no haver aconseguit fer net a les UCI’s”. Pel que fa als TAR positius en persones simptomàtiques, s’observa que hi ha una certa estabilització en el nombre de persones simptomàtiques que donen positiu en test d’antígens respecte a les dues setmanes anteriors. Tot i així, les dades continuen sent elevades, fins al punt que possiblement creixerem fins a uns 11.500 casos setmanals a Catalunya.

El secretari també ha recordat que ja s’han iniciat els cribratges a cinc universitats d’arreu de Catalunya, on ja s’han fet més de 8.500 PCR amb una positivitat del 0,7%. També, en l’àmbit esportiu, s’han realitzat ja més de 3.000 proves. Argimon ha aprofitat per agrair l’esforç i la implicació dels col·lectius que han participat en aquests cribratges per tallar les cadenes de transmissió del virus.

Fitxers adjunts

Presentació