La Universitat de Barcelona i Siemens Healthineers creen una càtedra per impulsar lʼeducació en salut digital

D’esquerra a dreta, Lluís Donoso, Luis Cortina, Mercè Segarra, Joan Guàrdia, Fernando Pedraza i Sourabh Pagaria.
(13/04/2021)

La UB i lʼempresa de tecnologia sanitària Siemens Healthineers han signat avui un conveni de col·laboració de cinc anys per crear la Càtedra UB - Siemens Healthcare en Atenció Sanitària Digital, que té com a objectiu fomentar activitats dʼeducació, informació i documentació en lʼàmbit de la digitalització de la salut. En concret, el propòsit és posar en marxa un programa educatiu dedicat a promoure lʼevolució de la intel·ligència artificial i de les aplicacions de telemedicina centrades en la identificació i seguiment dels pacients crònics, un dels principals reptes a què sʼenfronta la medicina del futur.

13/04/2021

En lʼacte de signatura han estat presents el rector de la UB, Joan Guàrdia; Lluís Donoso, director de la càtedra i professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut; Luis Cortina, director general de Siemens Healthineers Espanya; Sourabh Pagaria, vicepresident executiu i responsable de la Regió Sud dʼEuropa a Siemens Healthineers, i Fernando Pedraza, director financer i membre del Comitè de Direcció de la companyia.

El rector de la UB ha destacat en lʼacte que «lʼecosistema de salut digital descriu una xarxa complexa dʼinteraccions entre persones, organitzacions, tecnologies, informació i recursos que conformen el sistema de salut». «En aquest concepte dʼecosistema, la salut digital que impulsem en aquesta càtedra és fonamental per transformar el sector de la salut i de la discapacitat», ha remarcat.

Per la seva banda, Lluís Donoso, també director del Centre de Diagnòstic per la Imatge de lʼHospital Clínic de Barcelona, ha afirmat que «la intel·ligència artificial té un enorme potencial en el camp de la diagnosi, des de la millora de la sensibilitat i lʼespecificitat, fins a la possibilitat que els metges avaluïn i mesurin dimensions que abans no eren viables ni pràctiques». En aquest sentit, ha precisat: «Encara que els metges seguiran sent propietaris i responsables de les decisions clíniques, haurem de definir millor la responsabilitat al voltant de la informació de diagnòstic automatitzada. Per això ens hem dʼassegurar que els metges se sentin segurs en la presa de decisions, un altre dels objectius que té aquesta càtedra».

Sourabh Pagaria, vicepresident executiu i responsable de la Regió Sud dʼEuropa a Siemens Healthineers, ha confirmat la utilitat de la iniciativa: «La formació és un eix absolutament estratègic en la nostra companyia, ja que gràcies a accions dʼaquest tipus el dia de demà disposarem dʼun planter dʼexperts que puguin fer ús del valor que aporten les solucions que ofereix la digitalització i, en concret, la intel·ligència artificial. Estem fermament convençuts que la transformació de la salut passa per la digitalització, i projectes formatius com el que avui signem són un clar exponent de la bona feina de la companyia en aquest sentit».

En aquesta mateixa línia, Luis Cortina, director general de Siemens Healthineers Espanya, ha mostrat la seva satisfacció per la posada en marxa dʼuna activitat que permetrà als professionals «oferir la millor atenció possible als seus pacients». Per Cortina, la presa de decisions correctes pot ser crucial en el sector de la salut. «Atès que les habilitats dels professionals sanitaris solen tenir un impacte directe en la salut dels pacients, lʼeducació i la formació són aspectes fonamentals», ha assenyalat. «A més —ha afegit—, ja sʼha demostrat el valor que aporta la digitalització a lʼàmbit sanitari en el sentit més ampli de la paraula, tant a professionals com a pacients, als quals hem de situar en el centre de lʼassistència i com a principals beneficiaris dʼaquests avenços».

Més informació sobre càtedres UB.